Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 18/4 2021 klokken 17:04
Allerede inden starten af løbet var den gal, da Fernando Alonso skøjtede af banen og ind i barrieren med en ødelagt frontvinge til følge. Han fik dog ordineret en næseoperation og var klar til start.
På formationsomgangen skred Leclerc ligeledes af banen, han slap dog for yderligere skade og var klar, da de fem røde lys skulle slukkes.
Da starten gik var det den flyvende hollænder, Verstappen, der strøg direkte fra tredjepladsen og i front, da både Hamilton og Perez kom skidt fra start. Hamilton forsøgte at hænge på gennem første sving, men Verstappen forsvarede sig og pressede Hamilton, der i sidste ende mistede en del af sin frontvinge.
Kort tid efter var det Latifi, der kom i fokus, da han sørgede for dagens første safetycar. Latifi var få sving forinden kørt af banen, og da han endelig fandt vejen tilbage var det lige foran Mazepin. Kontakt var uundgåelig og Latifi havnede i væggen, mens russeren slap med kosmetiske skader i lakken.
Et par omgange senere under første safetycar var den gal for Mazepins kollega, Mick Schumacher, der forsøgte at holde temperaturen i sine dæk oppe, men desværre endte med at 'lave en Grosjean' og smadre ind i væggen, mens han svingede fra side til side.
Perez havde egentlig fundet en fin rytme, men skøjtede så af i et sving under første safetycar, og da han tabte to placeringer undervejs, besluttede han sig for at tage dem tilbage. Den går ikke ifølge reglerne, og han indkasserede derfor en stop/go straf på 10 sekunder.
Verstappen kom godt væk ved genstarten, mens Hamilton over de første omgange måtte forsvare sig hårdt over for Leclerc. Dagen var på ingen måde bedre for Bottas, der på dette tidspunkt var nede på niendepladsen.
Banen tørrede efterhånden op, og Vettel var første mand på tørvejrsdæk. Strategien gav dog ikke meget værdi, da en 10 sekunders straf røg tyskerens vej umiddelbart efter hans pit-stop. Vettels mekanikere havde ikke fæstnet hans hjulbolte fem minutter før start, som reglerne dikterer.
I front var det et spørgsmål om tid, om hvem der ville skifte til tørvejrsdæk først. Det blev Verstappen, der spillede ud, og som følge af et langsomt pit-stop hos Mercedes kom han ud i front foran Hamilton. Og her var det så, at det gik galt for Hamilton, der et kort øjeblik kom i berøring med den våde asfalt. Det sendte ham af banen og ud i sandet. Hamilton forsøgte at dreje bilen rundt, men kom for tæt på barrieren og ødelagde sin frontvinge. Det tog mange sekunder for briten at komme tilbage på banen og til pitten for en ny næse.
Kort efter var det dog hel i uheld for Hamilton, da Russell og Bottas med et ordentligt sammenstød sørgede for både en safetycar og et rødt flag. Bottas foran Russell kæmpede om placeringer, da Russell forsøgte en overhaling og lige nøjagtig dyppede højre baghjul i græsset, hvilket sendte ham sidelæns og direkte ind i Bottas - de to røg af banen med et massivt tæppe af carbon og skilteskum efter sig. Hamilton var på det tidspunkt på niendepladsen.
Da løbet blev givet frit igen var det med Verstappen, Leclerc, Norris, Perez, Sainz, Ricciardo, Stroll, Raikkonen, Hamilton og Tsunoda i top 10. På dette tidspunkt var vi stadig kun halvvejs igennem løbet.
Verstappen var lige ved at smide det hele før genstarten, da han gav den for meget gas og næsten drejede rundt om sig selv. Norris var hurtig på aftrækken og kørte sig op som nummer to forbi Sainz, mens Tsunoda ikke kunne holde bilen på banen og skred ud i gruset. Hamilton var oppe som nummer otte.
Med 23 omgange igen var Verstappen komfortabelt i front, mens teamkammerat Perez fandt sig selv ude og lege i sandkassen, hvilket sendte ham fra plads 4 til 14. Det bragte også Sainz en plads frem, og Ferrari havde nu Leclerc på tredjepladsen og Sainz en plads efter. God dag for Ferrari. Lidt længere nede var Hamilton nu oppe som nummer fem.
Dagen blev aldrig rigtig god for Yuki Tsunoda, da han på omgang 46 modtog et sort/hvidt flag for gentagne gange at have kørt for uden for banen i sving 9. I sidste ende gav det ham en tidsstraf på fem sekunder. Perez havde det heller ikke meget bedre, da han forsøgte en overhaling på Vettel, der nær havde smadret bunden på bilen og sendt ham ud i gruset endnu engang.
På omgang 50 kørte Hamilton sig forbi Sainz og op som nummer fire. Han satte derefter jagten ind på Leclerc og podiet. Det skete på omgang 55, da Leclerc lige nøjagtig var uden for DRS-rækkevidde på Norris, hvilket gav Hamilton fartoverskuddet.
Lando Norris gjorde alt, hvad han kunne for at holde sig til andenpladsen, men Hamilton lykkedes med få omgange tilbage at vriste den fra ham. Derved var der ingen skade sket for Hamilton. Kort før det ternede flag måtte Vettel køre i garagen med en problematisk gearboks.
Verstappen var i sin egen liga denne søndag og sluttede over 20 sekunder foran Hamilton. Han tog i den grad revanche for lige-ved-og-næsten sejren i Bahrain. Det lover fortsat godt for sæsonen 2021.