At teste Formel 1-biler i Europa om vinteren virker for udenforstående som ren gambling. Hvorfor ikke rykke hele cirkusset til Bahrains tørre varme?
Ifølge Haas F1s teamchef er der en serie gode grunde til at blive i Barcelona, hvor testene i denne og næste uge afholdes på Circuit de Catalunya. Det oplagte sted er Bahrain, men af flere årsager er det ikke muligt.
"Omkostningerne er en af begrundelserne for ikke at tage til Bahrain. Det er ikke nemt, og logistisk duer det heller ikke," forklarede Steiner til journalister på Circuit de Catalunya uden for Barcelona i dag.
"Da vi var her det første år (i 2016, red.) talte man om at tage til Bahrain eller Abu Dhabi. Det ville være et nej herfra, når man er ny, og måske skal flyve noget et eller andet sted hen. Du har ingen anelse om, hvor mange ting der kommer hver dag til bilen. Det er nærmest brutalt.”
"I England eller i Italien lægger de komponenter i en varevogn og kører i otte timer. Så er de her. Vi har folk, der kører frem og tilbage hver dag.”
Kevin Magnussen under vintertest i Barcelona 2018.
Copyright Haas F1
”Hvis det er i Bahrain… så skal du virkelig være forberedt, og det gælder for alle. Og det næste er, at samtlige teams skal have et fly parat for at bringe dele frem og tilbage hver dag.”
Der har været diskussioner om at annullere træningen i dag onsdag og ændre tidsplanen, indtil vejret bliver bedre, men det kræver fuld enighed imellem teamene.
”Nogle få folk prøvede at gøre noget, men der er altid nogen, der siger ’nej’. Kan du forestille dig, at bare to af os skal blive enige om noget? Og så 10?”
”Jeg er sikker på, at FIA gerne vil gøre noget ved det, men hvis vi ikke kan blive enige teamene imellem, så er der ingen mening i at involvere FIA,” lød det fra Steiner.