Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/3 2015 klokken 04:03
Selv om det er årets andet Formel 1 Grand Prix, er der to der har det som første.
Først og fremmest er alles øjne er i denne weekend rettet mod Fernando Alonso, der efter at have overladt sin McLaren til Kevin Magnussen i åbningsløbet i Australien, nu selv er at finde i den udfordret racer.
De næste der har dette løb som det første, er Manor Marussia holdet, som lykkedes med at få en bil ud at køre. Så nu har McLaren fået kamp om de sidste pladser, for der er ingen der tvivler om, at det er der vi skal forvente at se det lille trængte hold, til trods for at de har Ferrari power bag sædet.
Træningen var noget anderledes end den første træning i Australien, da vi så langt de fleste hold være ret aktive, inden der var gået en halv time.
Fra start, kunne vi se at McLaren var kørende og at de ikke nødvendigvis ville ende i bunden. Dog var Alonso den langsomste, efter den første halve time, mens Button havde klemt sin McLaren ind som den 13 hurtigste, Alonso, Hülkenberg og Marciello.
Marciello kørte denne træning for Sauber, for at lære deres racer bedre at kende, efter han officielt blev holdets reservekører i den forgangene uge, mod at have lagt en lille pose penge hos det økonomisk udfordrede hold.
Mercedes var hurtig til at sætte sig på den hurtigste tid, med Rosberg, mens det var mindre godt for Hamilton, der måtte parkere raceren ude på banen, efter han havde hørt et klik fra bagvognen.
Til trods for at bilen blev parkeret langt væk fra pit området, lykkedes det for holdet at få den fraget hurtigt tilbage til pitten.
Will Stevens blev første mand for Marussia til at sætte ene tid. En tid Alonso i det mindste kunne glæde sig over, da det fik ham til at se hurtig ud.
Stevens var mere end 10 sekunder langsommere rundt på en enkelt omgang, end Rosberg. En tid han dog hurtigt forbedrede markant, så der nu ”kun” var lidt over 7 sekunder op.
Men Marussia kører, hvilket er godt.
Med 40 minutter igen, havde 17 kørere sat en tid. Rosberg hurtigst og Stevens langsomst. Vettel og Bottas var dem vi mest manglede at se.
Med lidt over en halv time tilbage at træningen, så vi Vettel på banen for første gang, samtidig med at Alonso tilførte lidt håb til McLaren, ved at sætte en tid, der kun var 2,7 sekunder langsommere end Rosbergs bedste tid, hvilket sendte ham op som nummer 12.
Et af de hold der led i Australien, var lidt overraskende Force India. De ser ikke ud til at have rykket sig positivt frem endnu, hvorfor både Perez og Hülkenberg var at finde, bag Alonso, dog foran Button, med 20 minutter tilbage af træningen.
Med 13 minutter igen, kom Merhi også på banen i hans Marussia racer, mens Hamilton i Mercedes, fortsat måtte se til, efter hans tidelige mekaniske fejl.
På twitter melder Mercedes ud, at de undersøger et motor problem på Hamiltons racer. Ikke optimalt for Hamilton.
Rosberg sluttede dog hurtigst for Mercedes, efterfulgt af Raikkönen og Vettel, der igen understreger, at Ferrari er tætteste forfølgere, som det ser ud nu.
Lotus, der havde en del problemer i Australien, viste stor styrke, ved at sætte deres racer op som nummer 4, med Grosjean bag rattet.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)