Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 13/3 2015 klokken 04:03
En ny Formel 1 sæson er netop skudt i gang. En sæson der byder på mange nye kørere og flere nye konstellationer.
Mest omtalte nyhed, er utvivlsomt McLaren, der i år er tilbage med Honda power og i dette løb, med Kevin Magnussen bag rattet af den ene af de to racere, som afløser for en skadet Fernando Alonso.
McLaren-Honda har langt fra haft den optimale optakt til deres nye sæson, med mange indkøreringsproblemer af deres nye Power Unit.
Det så man også resultatet af, helt fra starten af denne første træning, da Kevin Magnussen var den første til at køre mere end en omgang. Dog uden at køre anden omgang til ende og dermed sætte en tid.
En anden ny konstellation der har fået en del opmærksomhed, er Vettel og Ferrari. En konstellation der er store forventninger til og som under vinterens testarbejde, har set meget lovende ud.
I ugen op til sæsonstarten, er der også en anden, og noget grotesk sag, der har fået alles opmærksomhed.
Geido Van der Garde har fået rettens ord for, at han har en gyldig kontrakt med Sauber holdet og derfor har han ret til det ene sæde.
Det er bare ikke helt så lige til, da han ikke har et gyldigt Super Licens og så er der noget der tyder på, at holdet heller ikke har den store interesse i at se Van der Garde i bilen.
Da Van der Garde her til morgen, trådte ind i Sauber garagen, iført en Ericsson kørerdragt, forlod mekanikerne garagen. Da han så gik ud af garagen igen, gik mekanikerne tilbage.
Så der er ikke meget der tyder på, at vi vil se ham kører i denne weekend.
Ligesom McLaren er skiftet over til Honda, har Lotus skiftet over til Mercedes. Og det ser ud til at virke for holdet, der igen i år, har Grosjean og Maldonardo som deres faste kørere.
Til de fleste løb, er der ikke den store aktivitet under den første halvdel af den første træning, men sådan er det ikke her i Australien, hvor der er mange hold der fortsat har en del der skal udvikles, til glæde for tilskuerne.
Et af de hold, der i stil med Mclaren-Honda, ikke har fået testet så meget som de helt sikkert ønskede, er Force India, hvilket for dem, skyldes deres sene introduktion af 2015 raceren. Den første del af træningen, viste ret tydeligt, at de ikke er der hvor de ønsker at være.
Sauber, der ikke kun kæmper med manglende test kilometer, men også med en tredje kører, fik ikke tilbagelagt en eneste omgang i denne første træning.
Om det skyldes tekniske problemer, eller om det er deres måde at undgå at sætte Van der Garde ind, kan vi ikke vide, selvom det godt kunne se ud til at være den sidste årsag.
Hvis Van der Garde ikke kommer ud i en af de første træninger, vil han ikke have mulighed for at få sit super licens tilbage og således vil han ikke få mulighed for at starte på søndag.
McLaren ser ikke panikagtige ud, selvom de ikke har testet så meget og slet ikke har fået sat nogle tider, de rigtig kan bruge til noget.
Jenson Button og Kevin Magnussen får talt en del med ingeniørerne, men begge er lutter smil og begge er meget afslappet at se på, så helt skidt kan det da ikke være.
Selv Ron Dennis er set smile i garagen.
McLaren meldte desværre ud, at de sluttede træningen tideligt for begge kører, på grund af udfordringer med begge deres Power Units.
De mest aktive under den første træning, er Toro Rosso, der med deres to unge kørere, Max Verstappen og Carlo Seinz Jr. viser at de tør bruge deres materiel.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)