Som bekendt er sagaen om det sidste sæde hos McLaren nu slut, og resultatet var en offentlig degradering til test- og reservekører af en tydeligt skuffet og berørt men dog fattet dansk rookie ved navn Kevin Magnussen.
Dette kunne forlede en til at tro, at teamledelsen nu undskylder den lange proces, men det er langt fra tilfældet. McLarens CEO, Ron Dennis, mener ikke, der er brug for undskyldninger til nogen parter, hverken fans, kørere eller sponsorer.
Kevin Magnussen er en skuffet mand. Copyright McLaren Media
McLaren-bossen udtaler, at den første årsag til forsinkelsen var teamets forpligtelse til at stille med tre biler på gridden i næste sæson, hvilket åbnede mulighed for et kører linie-up bestående af Alonso, Button og Magnussen.
”Men når man ser på de forhindringer, vi stod overfor, er der ikke behov for at undskylde den tid, vi har brugt til at nå den rette beslutning,” udtalte Dennis efter torsdagens velbesøgte pressemøde i hovedkvarteret i Woking.
”Derudover havde vi muligheden for at passere Ferrari i konstruktørmesterskabet, og vi ønskede derfor ikke at destabilisere noget i de to sidste løb.”
”Vi havde også meget vigtige aero-test om lørdagen i Abu Dhabi, og jeg ønskede heller ikke at destabilisere denne test ved at have én motiveret og én demotiveret kører.”
”Den følgende tirsdag var der et møde i Formula One Commission, hvor agendaen var, om vi skulle stille med to eller tre biler. Det havde også indflydelse på beslutningsprocessen,” fortsatte Dennis.
Jenson Button er en glad mand. Copyright McLaren Media
”Det er almindeligt kendt, at nogle teams, inklusive McLaren, har forpligtet sig til at stille med tre biler, hvis gridden når ned under 16 biler. Denne mulighed måtte vi også balancere ind.”
Der har været rygter om, at bølgerne hos McLaren har gået højt, og at der har været tale om direkte magtkampe i topledelsen. Det afviser Ron Dennis.
”Denne beslutning behøvede ikke at komme op på bestyrelsesplan. Den kunne have været én, som jeg selv tog med hjælp fra Eric (Boullier, teamchef, red.) og Jonathan (Neale, direktør, red.).
”Jeg kunne blot have sagt ’her er kørerne’. Men hvor dumt ville det have været? Vi fungerer ud fra en serie værdier, og en af dem er samarbejde.”
Eric Boullier og Ron Dennis er også glade. Copright McLaren Media
Der har været et utroligt stort pres på McLaren fra medier og fans, hvilket ikke er gået upåagtet hen i ledelsen, og Dennis erkender og forstår utålmodigheden.
”Jeg ved, at medier, fans og andre folk – sponsorer f.eks. – lægger hver deres eget pres på for at få en afgørelse,” indrømmede CEO’en.
”Men den beslutning ligger hos mig, og jeg må drage konsekvensen af resultaterne i 2015. Og jeg kommer til at stå til ansvar, hvis afgørelsen viser sig at være forkert.”
”Så jeg føler mig i min gode ret til at tage mig tid, for hvis det har været en lille smule pinefuldt for de to kørere, så ville pinen være ingenting i sammenligning med den smerte, som jeg vil mærke, hvis beslutningen viser sig at være forkert,” slutter Ron Dennis.