Klumme: Hvad nu, Kevin?

Vi er mange, der stadig hænger lidt med mulen efter gårsdagens pressemøde hos McLaren, men er det hele nu også så skidt endda? I denne artikel kigger vi på Kevin Magnussens muligheder i den kommende sæson.

Kevin Magnussen . Copyright McLaren Media

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 12/12 2014 klokken 19:12

Indrømmet: Umiddelbart er vi mindst lige så skuffede som alle I andre over, at Kevin ikke er en del af F1 gridden i 2015, og der kan siges og skrives mangt og meget om alle de forskellige bevæggrunde, som teamet har haft for deres beslutning. Hvis man for en kort stund tager klaphatten af og kigger nøgternt på tingene, kan man fra visse perspektiver godt forstå og forsvare McLarens beslutning, men den er bare svær at sluge for os danskere.

Ron Dennis. Copyright McLaren Media

I denne klumme forholder vi os ikke til fortiden, for sket er sket. Den forgangne sæson og det famøse pressemøde i går står ikke til at ændre, og derfor vil vi i stedet skue fremad og lede efter de muligheder, som Kevin har for at komme bag rattet på en racerbil i 2015.

Umiddelbart er Kevin henvist til at tilbringe en masse tid i simulatoren på fabrikken i Woking. Reglementet tillader kun meget begrænset testtid ude på banerne, og derfor skal en stor del af udviklingsarbejdet foretages i vindtunnel og simulator. Forhåbentlig får vi også Kevin at se i nogle af sæsonens fredagstræninger, men alt andet lige er det ikke mange kilometer, danskeren vil få på denne måde.

Den åbenlyse og, på den korte bane, mest sandsynlige genvej til reel køretid til danskeren er naturligvis, hvis enten Fernando Alonso eller Jenson Button bliver syg eller pådrager sig en skade. Det er af gode grunde ikke et scenarie, vi ligefrem sidder og håber på vil indtræffe, men skulle det ske, er Kevin førstevalg til sædet qua sin status som reservekører. Det er ikke noget, som sker særlig tit, men nogle af os kan måske huske, at Kevins far fik sin debut i Formel 1, da Mika Häkkinen måtte lægge sig med blindtarmsbetændelse.

Skal vi så have Kevin over i en helt anden løbsserie i 2015? Pressemødet i Woking var endnu ikke afsluttet, før der gik en masse rygter om, at Kevin skulle udlånes til Super GT serien i Japan; en serie, som på mange måder minder om den tyske DTM serie. Honda deltager i serien med flere forskellige modeller, hvorfor det ud fra et kommercielt synspunkt ville give god mening. Senere i går blev denne historie dog umiddelbart afkræftet af både Kevin og hans manager, Dorte Riis Madsen.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

I undertegnedes øjne er det ikke sandsynligt, at vi får Kevin at se i hverken sportsvogne eller nogen form for standardvogne. Moderne Formel 1 racere er nogle ekstremt komplicerede maskiner, og i forhold til sportsvogne og standardvogne er der himmelvid forskel i både kørestil, dækslid, opsætning af raceren og en lang række andre parametre, hvorfor Kevin ganske enkelt ikke vil bevare sin skarphed ift. Formel 1 ved at køre her. Det er ganske enkelt 2 forskellige måder at køre ræs på, og derfor er det også yderst sjældent, at en kører, som én gang er skiftet til sportsvogne, vender tilbage til Formel 1.

Hvis Kevin skal have decideret løbserfaring i 2015, bør det således forgå i en formelracer, og det kunne for så vidt sagtens være i GP2 eller Formel Renault 3,5. Problemet er bare også her, at vi nu er så langt henne på året, at der ikke er mange ledige sæder tilbage, og det er også uvist, hvor interessant McLaren finder denne option.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Et andet scenarie, som måske umiddelbart kan virke lidt søgt, men som i undertegnedes øjne alligevel ikke er helt urealistisk, er, at McLaren på et eller andet tidspunkt i løbet af 2015 vælger at stille op med 3 biler. Det kan ske af flere årsager:

McLaren og Honda har ikke ligefrem fået en flyvende start på deres nye partnerskab; ved testen efter Abu Dhabis GP nåede man kun at tilbagelægge sammenlagt 6 omgange fordelt på 2 testdage, og det efterlader selvsagt teamet med meget få data at arbejde videre med.

I kombination med de meget strikse regler for tests betyder det, at McLaren har noget af et bjerg at skulle bestige, hvis man skal være bare nogenlunde konkurrencedygtige i løbet af 2015, og her vil 3 biler på gridden naturligvis indbringe mange flere data til den videre udvikling end blot 2. Det vil tilmed kun medføre en relativt beskeden investering, for man medbringer i forvejen en reservebil til hvert løb, og Kevin vil også være til stede i tilfælde af sygdom.

Den 3. bil kan også komme i spil på FIAs foranledning. Sammen med de øvrige store teams har McLaren forpligtet sig til at stille med en 3. bil, hvis feltet på et tidspunkt kommer under 16 biler, og med den udvikling vi så i sidste halvdel af 2014, kan det slet ikke udelukkes, at det bliver aktuelt.

Som feltet til 2015 ser ud i skrivende stund, er der kun 18 biler i feltet, så vi skal ikke opleve mange teams trække sig fra sporten, før FIA kan ”tvinge” Magnussen på banen.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Kigger vi længere frem end blot næste år, så er der endnu flere mulige scenarier, især hvis Honda som ønsket bliver motorleverandør til nogle af de mindre teams. Det er set mange gange før, at en sådan aftale medfører udlån af en reservekører, og det vil absolut være i Hondas interesse at give Kevin noget løbserfaring hos et af deres kundeteams.

Hvorvidt det ene scenarie er mere sandsynligt end det andet, tør undertegnede ikke vurdere på, men det er ikke sandsynligt, at Kevin kommer til at køre andet end formelbiler i 2015. Hvis McLaren skal godkende en indsats i GP2 eller en anden lavere rangerende klasse, vil det formentlig være et krav, at det bliver hos et topteam, og her er der ikke mange ledige sæder tilbage.

Derfor bør vi nok indstille os på, at Kevin mest af alt kommer til at køre simulator næste år – men samtidig skal vi absolut glæde os over, at han fortsat er en meget integreret del af McLaren, og at han vil være tilstede til samtlige løb i 2015. Han kan således suge til sig af både Alonsos og Buttons erfaringer og viden og samtidig bidrage til udviklingen af den nye racer.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Det er i høj grad også værd at hæfte sig ved, hvor mentalt stærk og rolig, Kevin stadig ser ud til at være. Han har været under et næsten umenneskeligt pres gennem sidste halvdel af sæsonen, hvor han efter eget udsagn godt vidste, at det var knald eller fald. Efterfølgende har han gået i uvished i adskillige uger, uden at vide, om han var købt eller solgt.

Det kan ikke have været nemt at bevare roen og troen på sig selv, men Kevin virker fortsat ekstremt fokuseret og målrettet. Vi tror på, at han som menneske og som racerkører kommer styrket ud af den nye situation, men præcis som jer andre vil vi selvfølgelig gerne se ham ude på banen.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Vi har med sikkerhed ikke set det sidste til Kevin Magnussen. Selv en kommende verdensmester kan opleve, at vejen foran ham er spærret, så han må lave en u-vending og finde en alternativ rute.

Men tro mig: Han skal nok komme frem til sin destination!


/jh
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Button og Alonso kører for McLaren i 2015 Dennis tegner og fortæller: Derfor tog det tid »