Den nemmeste metode er at gøre dækkene så hårde, at mængden af grip automatisk reduceres. Det er viskelæder taktikken der gør sig gældende her. Et blødt viskelæder visker godt, men bliver hurtigt slidt op. Et hårdt viskelæder tager ikke så godt fat, men det varer også det længere.
Det forventes derfor, at FIA vil bede Bridgestone om at lave nogle hårdere dæktyper, da disse dæk vil have sværere ved at holde fast i svingene og dermed kan man reducere svinghastighederne med mange kilometer.
Ferrari er et af de teams, der kører på Bridgestone. Til næste år kører alle teams på det japanske gummi
En anden måde og metoden man brugte sidst i 90’erne til at sætte svinghastighederne ned var ved at indføre riller i dækkerne og gøre dækkene smallere. Dermed sænkede man svinghastighederne ved at dækfladen havde mindre kontakt til asfalten i svingene, men den mindre dækkontakt betød også en stigning i topfart, da dækkene på de lige stykker ikke havde den samme friktion.
Der er fordele og ulemper ved alle løsninger, men dækkrigen har i år betydet, at svinghastighederne er steget med op til 30 km/t i visse sving, og det har fået flere kørere til at beklage sig over de ekstra belastninger de bliver udsat for.