Der var nok at se til i går for FIAs stewarder, der skulle tage stilling til flere hændelser:
Først og fremmest påkørte Ericsson Massa, hvilket forhindrede dem begge i at fortsætte i kvalifikationen. Ericsson har fået 2 strafpoint på licensen sammen med den straf, at han skal starte fra pitten i dagens løb.
Daniil Kvyat har samtidigt fået sin første reprimande for at sænke Maldonado i Q1.
Også hændelsen med Rosbergs afkørsel til sidst i Q3 skulle undersøges - Her kiggede FIA Rosbergs telemetri igennem, men kunne ikke finde beviser på, at Rosberg skulle have gjort det med vilje. Han beholder derfor sin pole position.
Sidst men ikke mindst fik Bianchi en 5 placerings straf grundet gearkasseskift, men da han kvalificerede sig 19'er, er han kun rykket ned til plads 21.
Der køres på soft og super soft i dagens løb, der er kun 3-5 % chance for regn og det er let overskyet med en temperatur på omkring 20 grader.
Der er én DRS zone ved start og mål, og lige efter tunnelen nås en tophastighed på 289 km/t.
Sidste år startede Nico Rosberg pole lige som i år, med en sejr til følge.
Når klokken slår 14.00 er vi klar til at følge de 78 omgange LIVE her på BMF1.
Nico Rosbergs sejr sidste år Copyright Daimler Benz
Alle i top 10 starter selvfølgelig på brugte super soft dæk. Resten af feltet starter på helt nye dæk, hvor Hülkenberg, Maldonado, Sutil, Chilton, Bianchi og Ericsson på det hårde af de to dæktyper.
Formationsomgangen går i gang, men Maldonado holder stille ude på gridden. Han bliver skubbet tilbage til pitten i håb om at få bilen klar til start derfra.
Omgang 1-5
Starten går, men Maldonado kommer ikke med inde fra pitten.
Kevin snupper Vergne i første sving, Rosberg har taget starten.
Räikkönen oppe som 4'er, Vettel 3'er.
Pérez holder stille på banen, der kommer safety car (SC).
Replay viser kontakt med hvad der ligner Button.
Grosjean og Sutil går i pit under SC.
Pitten til Kevin: "Husk at holde dine dæk og bremser varme - temperaturen i dækkene er faldet lidt."
Løber er givet frit ved fjerde omgang.
Rosberg stadig forrest, Vettel i problemher, der bliver ikke skiftet gear. Han sejler ned gennem feltet. Han bliver holdende i pitten, mekanikerene prøver at gøre alt for at få ham på banen igen.
Hamilton helt oppe bag Rosberg. Han vil overhale så snart han får muligheden.
Omgang 6-10
Vettel på banen igen, men meddeler til teamet, at han stadig sidder fast i gearet.
Rosberg og Hamilton ligger og skifter i at sætte hurtigste tid.
Stillingen er øjeblikkeligt:
Rosberg
Hamilton
Räikkönen
Ricciardo
Alonso
Magnussen
Vergne
Kvyat
Hülkenberg
Button
Bottas
Massa
Gutierrez
Kobayashi
Bianchi
Chilton
Ericsson
Grosjean
Sutil
Vettel
Vettel får besked på, at han skal køre bilen tilbage til pitten for ikke at være til gene for de andre kørere.
Rosberg får at vide, at dæktemperaturen ser fin ud - Massa meddeler problemer med bremserne, der skal indstilles.
Sammenstødet mellem Button og Pérez vil blive undersøgt efter løbet.
Omgang 11-15
Räikkönen får at vide over radioen, at han skal huske at kigge efter sine dæk.
Chilton, Bianchi og Gutierrez har muligvis holdt forkert under starten og det vil blive undersøgt, om de skal straffes.
Kvyat får at vide over radioen, at han er nødt til at trække sig fra løbet - Der er problemer med bilen.
Sutil tager Ericsson i hårnålen for P16.
De fleste kørere har et par sekunder op til den forankørende - Et ret stillestående felt her efter 15 omgange.
Omgang 16-20
Hamilton meddeler over radioen, at han allerede føler, hans bagdæk er ved at være færdige.
Räikkönen er allerede 9 sekunder efter Hamilton.
Pitten meddeler tilbage til Hamilton, at der stadig er et par omgange tilbage i hans dæk, så han skal holde sit stint lidt længere.
Sutil snupper Bianchi for P15. Der kommer opmuntrende ord fra pitten over radioen.
Hamilton klager over dækkene igen.
5 sekunders stop and go straf til Gutierrez for at holde for langt fremme inden starten. Det samme kommer til Chilton.
Pitten til Kevin: "Du er 4 tiendedele hurtigere end Vergne."
Hamilton har tilsyneladende fået styr på dækkene - Et halvt sekund hurtigere end Rosberg på sidste omgang.
Sebastian Vettel er skuffet Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Omgang 21-25
Stadig ikke den store ændring i feltet. Kobayashi bliver spurgt til dækkenes holdbarhed - Den er stærkt faldende.
Butten 1.2 sekunder fra Hülkenberg.
Hamilton inden for et sekund på Rosberg nu. De forreste har kørt i alt 25 omgange på deres brugte super softs.
Rosbergs bagdæk er ved at være godt flossede i kanten.
Hamilton er ved at være godt træt af, at pitten hele tiden meddeler ham, han skal indstille noget nyt på rattet.
Grosjean tager sit andet pitstop, tager super soft på.
Gult flag på banen - Sutil holder stille, har mistet en del af bilen. Han stiger ud af bilen, og hans løb er slut. Replay viser at han mister grebet, rammer væggen og glider ud af banen med frontvingen hængende under bilen.
Der kommer SC endnu en gang.
Top 5 går alle i pit, Flere følger, kun 4 biler er ikke i pit.
En stilling følger så snart pitrunden er færdig.
En af Toro Rosso biler bliver frigivet usikkert fra pitten og er tæt på at påkøre Kevin.
Vi har følgende stilling efter pitstoppet:
Rosberg
Hamilton
Räikkönen
Ricciardo
Alonso
Massa
Vergne
Magnussen
Hülkenberg
Button
Bottas
Gutierrez
Kobayashi
Bianchi
Grosjean
Ericsson
Chilton
Der vil blive undersøgt hændelsen mellem Vergne og Magnussen i pitten.
Räikkönen går i pit endnu en gang, kommer ud som P13. Hvorfor vides endnu ikke.
Positiv udmelding til Kevin fra pitten - Han gør et godt job.
Omgang 31-35
Løbet sættes i gang igen.
Hamilton spørger om der er chance for regn eller andre muligheder for, at han kan komme forbi Rosberg. Der er intet der tyder på nogen mulighed, får han at vide.
Kevin forsøger sig på Vergne, hvilket lykkes. Senere mister han dog placeringen igen.
Vi har stillingen:
Rosberg
Hamilton
Ricciardo
Alonso
Massa
Vergne
Hülkenberg
Magnussen
Button
Bottas
Massa får at vide af pitten, at han gør et godt job.
Räikkönen forsøger sig på Kobayashi, men det lykkes ikke.
Teamradio til Kevin fortæller, at Kevin tilsyneladende har overhalet Vergne før løbet blev givet frit, hvorfor han måtte overlade placeringen til Vergne igen.
Omgang 36-40
Bianchi forsøger sig på Kobayashi - Det er tæt på, at gå galt, men det lykkes at komme forbi på indersiden.
Kobayashi, Grosjean og Ericsson er alle indenfor et sekund fra den foran forankørende.
Kobayashi får at vide over radioen, at han skal passe på med ikke at snyde sig gennem chikanen.
Vergne i pit for at tage sin "drive through" straf. Han er tilbage på banen igen som 13'er.
Massa, Hülkenberg, Bianchi, Grosjean, Ericsson og Chilton er de eneste på super soft.
Omgang 41-45
Rosberg skal passe på med brændstofsforbruget.
Stillingen lyder:
Rosberg
Hamilton
Ricciardo
Alonso
Massa
Hülkenberg
Magnussen
Button
Bottas
Gutierrez
Räikkönen
Bianchi
Vergne
Grosjean
Ericsson
Kobayashi
Chilton
Rosberg får at vide, at han bruger mere og mere brændstof, hvilket ikke er planen.
Massa får at vide, han skal gå i pit denne omgang.
Omgang 46-50
Hamilton spørger pitten om han skal spare brændstof. Det behøver han ikke, får han at vide. Han er under et sekund fra Rosberg, som stadig bruger lidt for meget brændstof.
Sammenstød mellem Vergne og Bianchi, Vergnes frontvinge bliver ødelagt en smule.
Rosberg bruger fortsat for meget brændstof - Pitten klager.
Chilton meddeler til pitten, at hans dæk smuldrer voldsomt. Han er på super soft dækket.
Omgang 51-55
Hülkenberg meddeler til pitten, at han ligeledes har problemer med dæk, der smuldrer. Også han er på super soft, som den eneste i top 11.
Vergnes bil ryger fra motoren, det bliver voldsommere og voldsommere, og han kører ind i pitten. Han bliver kørt i pit, og hans løb er slut.
Gutierrez får at vide, at der muligvis ligger lidt olie fra sving 10 og til pitlanen, hvor Vergnes bil har haft problemer.
Nu har Rosberg endeligt fået styr på brændstofsforbruget.
Räikkönen har hentet Gutierrez og ligger klar til at gøre et forsøg for P9.
Omgang 56-60
Grosjean har kørt 39 omgange på sine super soft.
Bottas har problemer med motoren, han er stoppet. Han bliver bedt om at blive siddende i bilen. Bilen bliver heldigvis hurtigt fjernet uden SC.
Der vil blive undersøgt om Bianchi skal straffes endnu en gang for at blive betjent under sin 5-sekunders straf.
Nico Rosberg Copyright Mercedes AMG
Omgang 61-65
Stillingen lyder:
Rosberg
Hamilton
Ricciardo
Alonso
Hülkenberg
Magnussen
Button
Räikkönen
Massa
Bianchi
Magnussen er 1.1 sekund fra Hülkenberg, hvor Gutierrez er punkteret og holder den forkerte vej ude på banen i sving 16.
Hamilton får at vide, at hvis han holder temperaturerne i dæk og bremser kan han godt komme foran Rosberg på næste omgang.
Magnussen er eneste på banen under et sekund fra den forankørende (Hülkenberg).
Ricciardo får besked på at skulle passe på sine dæk.
Omgang 66-70
Bianchi får en 5 sekunders stop/go straf for Bianchi for at have snydt under den tidligere straf.
Der gøres klar til stop inde hos Mercedes. Hamilton kan ikke se ud af venstre øje.
Kevin 0.4 sekunder fra Hülkenberg.
Hamilton melder igen til pitten, at han ikke kan se ud af venstre øje, og de melder tilbage, at han kan bare komme i pit, hvis han ikke kan køre med det.
Button er nu også inden for et sekund fra Kevin.
Kimi er kun 1.3 sekunder fra Button, som får netop dette at vide over radioen.
Omgang 71-75
Hamilton får at vide, at der er 8 sekunder ned til Ricciardo. Han melder tilbage: "Jeg er da ligeglad med, hvor langt der er til Ricciardo - Jeg vil vide, hvor langt der er til Nico!"
Ricciardo er 1.3 sekunder hurtigere end Hamilton pr. omgang.
Kevin et sekund fra Hülkenberg. Button et halvt sekund fra Kevin.
Der er kun 2 sekunder mellem Ricciardo og Hamilton nu.
Button forsøger sig på Kevin - Kommer forholdsvist nemt udenom på ydersiden.
Kevin og Räikkönen kører sammen i hårnålen. Holder begge stille.
Kevin har samtidigt problemer med motoren.
Kimi kører nu i pit, Kevin er P10.
Omgang 76-78
Uheldet mellem Kimi og Kevin bliver undersøgt efter løbet.
Button 0.3 sekunder fra Hülkenberg.
Ricciardo ligeledes helt oppe bag Hamilton. Det er på omgang 77.
Räikkönen sætter hurtigste omgang fra P12.
Det ternede flag vises, Rosberg vinder.
Vi får slutstillingen:
Rosberg
Hamilton
Ricciardo
Alonso
Hülkenberg
Button
Massa
Bianchi
Grosjean
Magnussen
Ericsson
Räikkönen
Kobayashi
Chilton
Udgået:
Gutierrez
Bottas
Vergne
Sutil
Kvyat
Vettel
Pérez
Maldonado
Det var alt fra denne gang, men vi er selvfølgelig tilbage d. 8/6 med Canadas GP.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.