Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 25/5 2014 klokken 15:05
Da starten gik, lykkedes det for Rosberg at holde Hamilton bag sig, mens Kevin Magnussen klemte sig forbi Vergne i Torro Rosso og op som nummer syv. Ricciardo tabte flere placeringer i sin start, mens Perez sørgede for dagens første saftetycar, da han i sin Force India kolliderede med Jenson Button. På installationsomgangen lykkedes det ikke for Maldonado at få gang i sin Lotus, og han måtte derfor udgå.
Da saftetycaren blev givet fri, var Vettel endnu engang uheldig og måtte udgå med den efterhånden kendte kommentar; ”No power”. Vettel blev dog genstartet og fandt derefter sig selv på banen med en bil, der kun præsterede at køre i første gear, hvorfor han endegyldigt måtte parkere bilen.
Vettels uheld var, set med danske briller, positivt, da Magnussen derved rykkede op som nummer seks.
Rosberg og Hamilton fandt hurtigt en fælles pace og lagde ligeså stille afstand til Räikkönen og resten af feltet. På omgang 25 måtte Sutil trække sig fra løbet, da han på toppen af bakken efter tunellen tabte sin bagende, og han måtte bruge barrieren til at afbøde kollisionen. Hans uheld betød, at safetycaren endnu engang måtte på banen, hvilket i den grad gav travlhed i pitten.
Vergne og hele Torro Rossos pitcrew måtte efter pitstoprunden give kvajebajer til både McLaren og Williams. Torro Rosso løsladte Vergne for tidligt, hvilket resulterede i, at Kevin Magnussen nær havde tabt næsen og en mekaniker hos Williams var tæt på at blive nedlagt.
Efter SC perioden tabte Magnussen to pladser, hvilket skyldtes, at han overhalede Vergne. inden løbet blev givet frit og efterfølgende tabte en position til Hülkenberg. Samtidig blev Vergne dømt for den usikre løsladelse og Magnussen kunne derved rykke op som nummer syv og rykkede senere op som nummer 6.
På omgang 53 blev Vergne den sjette kører, der måtte udgå efter motorproblemer. Løbet havde efterhånden fundet et roligt leje og begyndte ligeså stille at bygge op til Le Grand Final i front.
Bottas udgik senere på omgang 58 og banens marshalls fik den fjernet uden brug af saftetycar.
Et par omgange efter måtte Gutierrez se sit løb forsvinde, da han i det andet sidste sving kyssede barrieren på vej rundt, hvilket kostede ham et knækket højre baghjulsophæng.
Med ti omgange til mål pressede Magnussen gevaldigt på Hülkenberg, modsat Hamilton, der kæmpede for at mindske sit tidstab til Rosberg efter problemer med sit syn. Kevin Magnussen blev på omgang 74 offer for et angreb fra Kimi Räikkönen, der kilede dem begge fast i hårnålesvinget, hvilket fuldstændig spolerede Kevins løb. Efterfølgende blev det meddelt, at episoden ville blive undersøgt efter løbet.
Rosberg tog sejren, mens Hamilton forsvarede sig bravt med en fremadstormende Ricciardo. Kevin Magnussen sluttede efter uheldet som nummer 10 til trods for motorproblemer.
Et meget dramatisk og actionpræget GP i Monaco, som bød på flere dates med safetycaren og byttede rundt på toppen i VM-stillingen.