Ifølge eget udsagn møder McLaren op til Kinas Grand Prix ”armeret med et brugbart antal opdateringer og køremæssige forbedringer” til MP4-29, som Kevin Magnussen og Jenson Button både i går og i dag, fredag, har brugt en del omgange på at få ind under huden.
En af de store udfordringer er et markant slid på fordækkene, hvor især sving 1 og 2 rasper dækkene kraftigt. I øvrigt et kendt problem på Shanghai International Circuit.
”Det første sving er meget tricky, og det er specielt der, skaderne på fordækkene kommer,” udtaler Kevin Magnussen efter fredagens træning.
Kevin Magnussen kæmper med slid på fordækkene. Copyright McLaren Media
”Jeg ved ikke, hvorfor vi ikke er helt så konkurrencedygtige som i de foregående løb, men vi har en hel del slid på fordækkene, og det bliver vi nødt til at finde årsagen til.”
”Faktisk har jeg aldrig oplevet så voldsomt et dækslid før, og det er temmelig svært at håndtere, så vi bliver nødt til at justere setup’et på bilen, og jeg må kompensere med min kørestil. Samtidig er det en ny bane for mig, så det bliver jeg nødt til at vænne mig til.”
”Vi vil forsøge at løse tingene i løbet af dagen og natten – men hvis det regner i morgen, så skal vi i det mindste ikke bekymre os om dækslid.”
"Lad os håbe, at vi kan forbedre os til løbet,” slutter Magnussen.
Hvor skruer man for at gøre bilen hurtigere? Copyright McLaren Media
Teamkammeraten Jenson Button erkender også, at der er store udfordringer med den nuværende model.
”Hvad angår kørevenlighed er bilen forbedret på en række områder. Der er en del ting, som skal forbedres i løbet af natten, men også nogle positive skridt vi kan tage for at komme tættere på fronten,” udtaler Button.
”Vi kæmpede også under anden frie træning for to uger siden, så måske vil vi være bedre i løbet her.”
”I dag blev begge mine fordæk slidt, men på den anden side er denne bane kendt for at være hård ved fordækkene, specielt når man er i trafik.”
”Der er stadig nogle ting, vi kan gøre for at mindske dæksliddet – og der er også nogle ting, vi kan gøre for at forbedre bilens generelle balance."
Forhåbentlig får vi et klarere billede af, hvor vi står i morgen – hvis det er tørvejr,” slutter Button.