FIA overvejer at genindføre aktiv affjedring

Alt tyder på, at det tidligere planlagte budgetloft ikke bliver til noget, og FIA overvejer derfor nu andre veje til at begrænse det enkelte teams omkostninger. En af dem kan være at genindføre den aktive affjedring.

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 15/4 2014 klokken 19:04

Som vi kunne berette om for få dage siden, har FIA besluttet, at man alligevel ikke vil indføre et budgetloft i Formel 1. Det var ellers planlagt til at træde i kraft fra og med 2015 sæsonen og havde til formål at holde det enkelte teams omkostninger nede på et niveau, hvor de mindre velstillede teams ville have en realistisk chance for at byde de store og ressourcestærke op til dans.

Beslutningen om at droppe budgetloftet har selvsagt medført voldsom kritik fra mange sider, og en arbejdsgruppe under FIA er nu ved at undersøge andre midler til at holde omkostningerne nede.

Et af de mere drastiske midler, som angiveligt skulle være på tegnebrættet hos denne arbejdsgruppe, er igen at tillade den aktive affjedring, som blev forbudt efter 1993 sæsonen.

Alain Prost i den suveræne Williams FW15C. Monaco 1993

Umiddelbart kan det være svært at se logikken i, hvordan tilføjelsen af aktiv affjedring skulle kunne nedbringe omkostningerne, men tesen er, at den elektronisk styrede affjedring vil gøre det lettere og mindre kompliceret at finde frem til det optimale setup til den enkelte bane, end det er i dag, hvor man udelukkende kan arbejde med mekaniske komponenter. En undervogn, som mere eller mindre automatisk tilpasser sig til den enkelte bane, vil mindske behovet for at udvikle og eksperimentere med nye mekaniske komponenter.

Ifølge britiske ’Autosport’ vil aktiv affjedring i givet fald blive genindført fra og med 2017 sæsonen, og det kan meget vel tænkes kombineret med et skifte til lavprofildæk på 18” fælge.

Dæk. Copyright Pirelli

Af andre ting, som skulle være på tegnebrættet, kan nævnes et mindre kompliceret brændstofsystem (måske foranlediget af balladen med Daniel Ricciardo og Red Bull i Australien), et nyt og mere enkelt design af frontvingen og en begrænsning i, hvor mange medarbejdere det enkelte team må medbringe til hvert løb.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Gillette ny McLaren sponsor Vi kan slå europæerne »