Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/4 2014 klokken 19:04
Sjældent er det regn, der er Formel 1 feltets udfordring, når der køreres i Bahrain, men sand og vind er stort set altid en udfordring.
Når der er kraftig vind på langs af banen, bliver holdene nød til at sætte bilerne op efter disse forhold, hvilket betyder, at omskiftelige vindforhold i Bahrain nærmest kan have samme konsekvens som regn.
Men endnu engang lader det ikke til at påvirke de lynhurtige Mercedes racere, der i Lewis Hamiltons og Nico Rosbergs kyndige hænder satte alt og alle til vægs.
Nærmeste forfølger var Fernando Alonso i Ferrari, men selvom det må være ret opmuntrende at vide, at man er bedst af resten, så må det være lige så stor en nedtur at konstatere, at man er mere end et sekund langsommere rundt end den hurtigste.
Kun syv hundrededele sekund adskilte Alonso og Red Bulls nye håb, Daniel Ricciardo, som endnu engang var hurtigere end den forsvarende verdensmester i den anden Red Bull racer, Sebastian Vettel.
En enkelt hundrededel sekund efter australieren var det lidt overraskende Felipe Massa i Wiliams, vi finder på P5, mens vi skal ned på plads 11 for at finde hans holdkammerat Bottas.
Kevin Magnussen havde en lidt bedre anden træning, selvom han endte to pladser længere tilbage end efter den første. Bedre, fordi han fik testet nogle flere ting, og problemerne med bremserne fra første træning virkede til at være løst.
Med en anelse danskeroptimisme kan vi forvente, at Kevin Magnussen vil være mere med i morgen til den tredje frie træning, og endnu engang være med blandt de 10 bedste, når der skal kvalificeres til løbet.
Noget der vil blive fokuseret meget på og regnes endnu mere på, er dækkene. Der er markante 2 sekunders forskel på de hårde og de bløde dæk over en enkelt omgang. Det er så meget, at holdene simpelthen bliver nødt til at ofre den ene dæktype for at få den mest optimale bil til løbet.
Det mest nærliggende vil være at ofre det langsomme, hårde dæk, men ved at optimere bilen til at køre rigtigt hurtigt på det bløde dæk, kan opsætningen i forhold til de hårde dæk blive så katastrofalt dårlig, at det enkelte hold kan risikere at sætte alt til.
De kan så vælge at køre en enkelt omgang på de hårde, men det har de ikke bløde dæk nok til, selvom de så skulle vælge at ofre deres kvalifikation.
Det bliver spændende at se, hvilke løsninger der bliver fundet frem.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)