Således var der kørere, som i kvalifikationen i Malaysia valgte at køre ud dehydreret for at spare et par gram, så de kunne køre minimalt stærkere end ellers. Nu betød regnen, at luftfugtigheden gjorde det lidt nemmere for kørerne med små korte stint i kvalifikationen.
Adrian Sutil dropper drikkevandet i Bahrain. Copyright Sauber Motorsport
Adrian Sutil er en af de større kørere i Formel 1, og han kæmper med vægten ligesom landsmanden Nico Hülkenberg, og i Bahrain tager han et drastisk middel i brug. Han vil slet ikke tage vand med i bilen denne weekend.
”Vi er nødt til at tabe så meget vægt. Der er ikke meget vi kan tabe af, så vi kan end ikke træne, fordi vi er nødt til at tabe de mindre muskler. Det er en svær situation, og jeg synes ikke, det er fair.”
”Mindre kørere kan spise, hvad de ønsker, men nogen af os er af natur tungere, og vi får en straf på et halvt sekunder per omgang eller mere. Ikke fordi de mindre er bedre kørere, de er bare lettere. Det er ikke sådan, det bør være.”
Adrian Sutil. Copyright Sauber Motorsport
“I Bahrain er det halvanden time i bilen, så ingen drikkevarer. I Malaysia fik jeg en lille smule te.”
“Der er en risiko for besvimelse og dehydrering. Vi kører mere end 300 km/t på langsiden, så det er ikke så nemt. Man kan ikke garantere, at hver kører er 100% set fra et fysisk synspunkt.”
Vægtproblemet er taget op flere gange, men ifølge Adrian Sutil blokerer de lettere kørere for en vægtforøgelse for at bevare den konkurrencemæssige fordel, det giver dem.
Adrian Sutil. Copyright Sauber Motorsport
Vi så skaderne efter Felipe Massas uheld i 2009, hvor han fik en fjeder i hovedet. Hvis en kører besvimer med 300 km/t kan resultatet ende værre end Felipes.