Roskilde Ring genopstår

Mandag den 24. marts var tre af skribenterne på Bil Magasinet Formel 1 inviteret til en eksklusiv afsløring inde på Hotel D’Angleterre. Overraskelsen var stor, men forståelig, da vi erfarede, at man vil bygge en ny Roskilde Ring.

Roskilde Ring luftfoto . Copyright ukendt

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 1/4 2014 klokken 03:04

Kevin Magnussens succes i Formel 1 lader sig ikke lige blive glemt. Stoltheden over Roskildes nye søns succes efter topresultatet i Australien udmønter sig nu i en nyetablering af den gamle Roskilde Ring.

Den nye Roskilde Ring kommer dog ikke til at ligge på den gamle destination, men bliver bygget på det åbne område mellem Høje Tåstrup og Hedehusene. Beliggenheden er valgt på grund af de gode transportmuligheder med motorvejen tæt på, Høje Tåstrup Station, Hedehusene og Roskilde Station.

Arrangement på Hotel D'Angleterre. Copyright MEW/BMF1

Samtidig er der nem adgang fra Kastrup Lufthavn og Tune Lufthavn, og indenfor halvanden times transport kan man komme fra Odense til banen med bus, så der er et kæmpe opland for hotelovernatninger.

Banen skal bygges i tre tempi og ende ud med en FIA Grade 1-bane i 2019. Banen skal i første omgang stå færdig i 2017, og kunne bruges til både historisk race, klubracing og større danske motorsportsserier som DTC m.m.

I 2018 skal banen være opgraderet til FIA Grade 1T, som betyder at man kan bruge banen til Formel 1-test, men ikke til afvikling af Formel 1. Målet er i første omgang ikke at få et Formel 1-løb til banen, men at tiltrække andre internationale serier som f.eks. DTM eller sportsvognsracing.

Roskilde Ring. Copyright ukendt

Layoutet af den nye bane vil blive offentliggjort senere, men det skulle ligge fast, at det er et skandinavisk designstudie og ikke Hermann Tilkes firma, der står bag stregerne af den nye Roskilde Ring.

For at finansiere en del af driften af banen, så vil sponsorerne kunne købe sig svingnavne på banen, så vi kan få f.eks. Goodyear Svinget, DSB chikanen m.m.

Vi prøvede at fange Kevin Magnussens manager, Dorte Riis Madsen, som var til stede, men det var ikke muligt at komme i kontakt med hende for andre medier. I stedet fik vi en kort kommentar fra TV2’s Formel 1-ekspert Jens Winther Junior, hvis far har kørt race på den originale Roskilde Ring.

Jens Winther Senior. Copyright Erling J. fra lokalavisen Roskilde

Jens var begejstret men ville ikke have sine ord på skrift. Afsløringen af den nye Roskilde Ring har ligget under embargo-betingelser, og derfor har vi ikke måtte skrive om den nye Roskilde Ring før efter d. 31. marts.

Som en hyldest til den gamle Roskilde Ring bygger man på den modsatte side af Roskildevejen en gokartbane, der bliver en miniatureudgave af den gamle Roskilde Ring. Layoutet bliver det samme, men størrelsesforholdet bliver naturligvis mindre.

Bil Magasinet Formel 1 vil løbende følge opbygningen af banen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: Dagen derpå Horner: Det er op til Renault »