Malaysias GP: Dagen derpå

Malaysias Formel 1 Grand Prix var virkelig et dagen derpå løb for Kevin Magnussen og McLaren. Mercedes viste modsat, at de er i form, og at deres biler bare er de bedste på gridden.

Nico Hulkenberg . Copyright Sahara Force India

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/3 2014 klokken 10:03

Der er ingen tvivl om, at Kevin Magnussen endnu engang ydede en rigtig flot indsats i Formel 1, selvom det ikke blev til en podieplacering igen.

Kevin Magnussen kikker efter bremsepedalen. Copyright McLaren Media

Kevin Magnussen og Kimi Räikkönen lærte hinanden at kende, da Kevin opdagede, at McLaren frontspoileren var en anelse bredere, end han havde forventet, og de to kom i nærkontakt på et tidspunkt, hvor danskeren var ved at line op til en overhaling af finnen.

Kollisionen mellem de to havde stor betydning for begges løb. Kimi Räikkönen punkterede og kom aldrig rigtigt i gang i løbet igen, mens Kevin først brugte en del tid på at få en ny snude på bilen og derefter fik en 5 sekunders straf, hvilket satte ham langt tilbage. Set i det lys må en 9. plads siges at være mere end godkendt.

Ude i front var Lewis Hamilton i Mercedes GP raceren i en liga for sig selv, mens Sebastian Vettel, som til weekendens Grand Prix havde fået en Red Bull racer, der virkede og tilmed viste sig aldeles konkurrencedygtig, formåede at lægge pres på Nico Rosberg i den anden Mercedes.

Ferrari kørerne Fernando Alonso og Kimi Räikkönen havde over weekenden deres interne dueller, som finnen overraskende vandt alle sammen, med undtagelse af kvalifikationen, hvor tingene lykkedes bedre for spanieren.

Under løbet var det også den spanske tidligere verdensmester, som klarede sig bedst, også inden Kimi og Kevin kom i nærkontakt. Så det var ikke overraskende, at det netop var Alonso, der sluttede bedst at de 2 lige uden for podiepladserne.

Hülkenberg i Force India raceren viste igen, at han er rigtig dygtig, da han længe kæmpede med helt i front, men mod slutningen holdt Force Indias dækstrategi ikke, så han måtte afgive sin placering til Alonso.

Nede i den bageste del af feltet skuffede Sauber igen ved ikke rigtigt at være hurtige nok, samtidig med at begge deres biler endte med en DNF.

Marcus Ericsson. Copyright Caterham F1

Mens Sauber skuffede, så overraskede Caterham positivt ved at få begge deres biler hjem, og Kobayashi var tilmed oppe i pointene på et tidspunkt, men han røg dog et stykke ned mod slutningen af løbet. Flere gange så vi faktisk, at Caterham var nogenlunde med i hastighed, da de udfordrede både Kevin Magnussen og Kimi Räikkönen, da de var på vej op gennem feltet efter deres uheld.

Kamui Kobayashi. Copyright Caterham F1

Hvis man skal finde noget positivt ved det nye reglement, så må det være, at holdene lader til at være tættere på hinanden, så selv Marussia og Caterham nu ser ud til reelt at have en chance for at komme op og få point.

Et andet hold, der havde en god søndag, var Williams i deres smukke Martini-bemalede racere.
De havde en skidt kvalifikation, men et godt løb, hvor de formåede at komme langt frem og tilmed lægge pres på Jenson Button i McLaren.

Felipe Massa foran Valtteri Bottas. Copyright Williams F1

Under løbet blev der udstedt en holdordre til Massa, som fik at vide, at Bottas var hurtigere end ham, så han skulle lukke ham forbi. Massa adlød ikke ordren, hvilket Button nok skulle være glad for, da det var tydeligt, at den unge finne var hurtigere end sin brasilianske teamkammerat og således nok ville kunne lægge et større pres på McLaren raceren, end Massa formåede.
Men efter skiftet væk fra Ferrari har Massa meldt ud, at han er færdig med at modtage holdordre, så hvis Bottas ville forbi ham, skulle han overhale ham som enhver anden konkurrent.

Lewis Hamilton. Copyright Daimler Benz

Hot or Not listen har jeg valgt ser således ud:
Hot:
Lewis Hamilton. En helt igennem perfekt weekend for ham og en helt fortjent sejr.
Felipe Massa. Valgte rigtigt da han ignorerede hold ordren om at lade Bottas smutte forbi.
Kevin Magnussen, for at hive sin McLaren tilbage i pointene og komme ind kun lidt over 20 sekunder efter Button efter at have mistet mindst 35 sekunder i pitten, med både tidsstraf og skade på raceren.

Sauber. Copyright Suber Motorsport

Not:
Kimi Räikkonen, for det der lignede manglende motivation, efter at han blev sat tilbage af en punktering efter nærkontakt med Kevin Magnussen.
Sauber, for ikke at levere en konkurrencedygtig racer til de ellers stærke kørere.
Bottas, for at være klart hurtigere end Massa, men ikke at formå at gå forbi ham, uden brok til pitten.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kimi stopper efter Ferrari Roskilde Ring genopstår »