Efter løbet i Melbourne har det været meget omtalt, om motorerne var for lydløse, ja, folk har sågar kaldt dem symaskiner på 4 hjul.
Motorenes lyd er minimeret, da kørerne og de forskellige teams skal spare på brændstoffet igennem et helt Grand Prix.
Jean Todt, den tidligere Ferrari teamchef og i dag præsident for FIA, udtaler, at han synes det er nødvendigt at spare på brændstoffet i sporten, men at besparelsen i år er alt for overdreven.
FIA præsident Jean Todt hilser på HRT Teamejer Jose Ramon Rabante. Copyright Motion-Company
”Jeg vil ikke have, at Formel 1 bliver en øko-klasse, slet ikke under min tid som præsident for FIA. Derimod synes jeg dog heller ikke, at de få overhalinger i Melbourne kan tilskrives brændstof-besparelserne.” udtalte han.
Selve motorlyden har været meget omdiskuteret, og Jean Todt vil ikke afvise, at hvis det skulle blive et stort problem på sigt, vil han og de forskellige teams udarbejde en alternativ løsning. Selv synes han, den nye lyd er fascinerende, dels pga. turboens genfødsel i sporten.
”Nu synes jeg, vi skal vente og se, hvad fremtiden bringer. Lige nu ser vi bare frem mod løbet i Malaysia, hvor både overhalinger og motorerne kommer til sin rette plads,” afsluttede han.