Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 18/3 2014 klokken 17:03
Daniel Ricciardo følte sejr og sødme, men så sandelig også bagsiden af medaljen, i det netop overståede GP i Australien. Hjemmebanehelten blev som bekendt diskvalificeret for at bryde brændstofreglen.
Man kan sige, at Red Bull på sin vis er blevet straffet ved fratagelse af deres konstruktørpoint, men det er også det hele - indtil videre.
I undertegnedes optik er køreren blevet straffet langt hårdere, end hvad der om muligt er passende.
Australieren satte ikke en fod forkert gennem hele løbet og forsvarede sig bravt mod Kevin Magnussen, selvom det tilsyneladende har været på en usportslig måde.
Vi hører ved hvert løb køreren dedikere sine sejre til det hårdtarbejdende team og være beskeden om sin egen indsats. Formel 1 er en teamsport, så hvorfor uddeles størstedelen af straffene til køreren, når langt de fleste beslutninger er taget af teamledelsen og ikke køreren selv, og altså er noget, som køreren ikke har kontrol over?
Vi hørte til sidst i løbet Kevin Magnussen få besked om, at regulere sit brændstofforbrug. Altså har Red Bull med største sandsynlighed givet Ricciardo samme information, og derved er det hans race engineer, der har overblikket og skal sørge for, at denne regel bliver overholdt. Det er ikke noget, som Ricciardo skal bekymre sig om, da han har 20 andre ting at skulle holde øje med udover at køre bilen. Han skal kunne stole på, at teamet giver ham de korrekte informationer og overholder spillets regler.
Så hvorfor skal australieren straffes for en fejl, som faktisk slet ikke ligger hos ham selv, men hos teamet?