Indicie nummer 1 og det mest åbenlyse.
Red Bull er advaret i løbet af weekenden om, at de skal passe på deres benzinforbrug – det BØR køreren også vide – selvom Red Bull har været uenige, er køreren vidende om problemet.
Indicie nummer 2.
Alle taler om, hvor vigtigt det er, at køreren kan give god og relevant feedback til teamet, at han kender bilen, og at han kan ”føle” de mindste ting.
Med det i tankerne kan Ricciardo selvfølgelig ikke sige sig fri for at være helt klar over, hvordan bilens forhold, forbrug og indstilling var.
Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Indicie nummer 3. Det er en smule mere spekulativt og afhængigt af FIA’s produktion af løbet.
På intet tidspunkt hører man Ricciardo få besked om bestemte programmer, benzinforbrug eller andet. Riccardo spørger heller ikke bekymret eller interesseret til forbruget, eller hvordan det ser ud for løbet – langt de fleste andre radiomeldinger vi hører, drejer sig netop om den slags ting.
Indicie nummer 4.
Med forbehold for en halvdårlig hukommelse ligger Kevin Magnussen i bagvingen af Ricciardo de sidste 10-20 omgange, hvor man alt andet lige forventer, at han ved hjælp af DRS & Boost kan komme uden om ret nemt – hvilket er set en god del gange i løbet. MEN hver gang Magnussen så meget som nærmer sig bagvingen af Ricciardo, så lykkes det ham at trække fra igen.
Indicie nummer 5.
I alle 12 træningsdage har Renault-motoren mildt sagt været stinkende ringe. Mercedes-motoren har omvendt været utrolig god og hurtig. I løbet gik Vettel meget hurtigt kold, mens Ricciardo på trods af, at han skulle køre med samme motor pludselig kunne kvalificere sig i toppen OG ikke mindst holde en meget hot Mercedes bag sig – se også indicie nummer 1.
Indicie nummer 6.
Bedst placerede Renault-motor er Toro Rosso som nummer 8.
Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Samlet pakke.
Kører og team kan ikke skilles ad i løb.
Formel 1 kørere har alle dage brugt et absurd antal timer på deres job – i det mindste de gode af dem og dem med ambitioner. De har en finger med i så godt som alle dele af bilen, teamet og arbejdet – har de ikke det, så er de ude igen hurtigere, end man kan stave til ”petrodollars”.
Teams lever af feedback fra køreren, som skal kunne fortælle på millimeter, hvordan bilen reagerer og opfører sig, han skal endda i mange tilfælde, hvis han virkelig vil frem i køen, kunne bestemme om det er 1 eller 1½ mm forvingen skal justeres.
Derfor ved Ricciardo, Button, Vettel eller selv Kobayashi selvfølgelig også, om bilen opfører sig anderledes end forventet.
Red Bull er advaret om problemet - deres forsvar er, at de ikke er enige med FIA, her kan man påpege, at det sker igen, det er ikke første gang, FIA og Red Bull krydser klinger.
MEN hvis man ER advaret, er god stil/tone/opførsel i Formel 1, at man IKKE nærmer sig stregen igen, for FIA er nådesløse, hvis man pisser mod dem. Det gjorde Red Bull.
Alt i alt – ser man på hele pakken, er det oplagt at konkludere, at Red Bull var klar over problemet og det samme må gælde Ricciardo. Red Bull valgte at ignorere problemet, det samme gjorde Ricciardo.
Hvorfor?
Jo. Det er meget logisk af flere grunde.
FIA har altid valgt at lave en Lex Ferrari/Lex McLaren/Lex Lotus og denne gang har de lavet en Lex Red Bull, altså et reglement, der mere eller mindre specifikt er rettet mod et enkelt holds for store dominans og trussel mod TV-seerne. Det virkede også denne gang, og som sædvanlig reagerer de enkelte teams ved at forsøge visse ting for at undgå det.
Red Bull har en interesse i at holde fast i toppen, ikke mindst efter den forfærdelige optakt til åbningsløbet, og på samme måde som flere andre topteams fifler man lidt med reglerne og håber på, at det ikke opdages – alene i nyere tid er Ferrari, McLaren og BAR-Honda straffet for mildt sagt svindel.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Personligt er undertegnede overbevist om, at Red Bull snød bevidst – det peger alle indicier på, og det er ret svært at finde noget, der understøtter, at de skulle have været uvidende eller ”uheldige”. De satsede stort på at få en hjemmebanehelt i toppen af listen efter et horribelt forår, der i den grad har udstillet deres problemer – selv med energidrikken i ryggen er der andre sponsorer at tænke på, og der kæmpes nok også for at retfærdiggøre det store sats med Ricciardo.
På samme måde som med Kevin Magnussen er det ret vigtigt, at det lykkes med de nye kørere man tager ind, ellers kan det hurtigt koste hoveder i teamet.
Kort og kynisk – Red Bull snød, og de blev opdaget.