”Det sorte guld” var i store dele af sidste sæson det helt store samtaleemne, og med de store ændringer, som indføres i år, har der været spekuleret i, at vi kommer til at opleve løb med både 4, 5 og 6 pitstops.
Pirelli maner nu disse spekulationer i jorden. Den italienske dækfabrikant siger, at man har fod på situationen, og at de nyudviklede dæk ser ud til at slides i samme tempo, som vi oplevede sidste år. Dette på trods af det massivt forøgede moment fra de nye turbo-motorer, som man ellers kunne frygte ville tage livet af bagdækkene i en rasende fart.
”Der er tale om de mest radikale regelændringer i Formel 1 i nyere tid, og derfor har vi været nødt til at udvikle nogle helt anderledes dæk,” siger Paul Hembery, motorsportschef hos Pirelli.
Pirellis motorsportschef Paul Hembery. Copyright Pirelli
”Pre-season testene har vist, hvor stor en udfordring de nye regler er for alle parter, men vi har arbejdet rigtigt hårdt hele sidste år og gennem vinteren for at udvikle en helt ny serie af dæk specifikt til disse helt nye biler. Der er tale om nye compounds (gummiblandinger, red.) og nye konstruktioner, som faktisk byder på reduceret slitage, mens ydeevnen bibeholdes.”
Pirelli dæk. Copyright Pirelli
Paul Hembery er sikker på, at den nye sæson ikke får lov at udvikle sig til det dæk-”lotteri”, som skeptikerne ellers har lagt op til. ”Vi forventer enten 2 eller 3 pitstops pr. bil i Melbourne, men vi vil naturligvis kunne forudsige det mere præcist, når vi har set bilerne køre i de frie træninger. Det første løb i en ny sæson er altid uforudsigeligt, og dette er i højere grad end nogensinde før tilfældet i 2014,” slutter den britiske chef for Pirelli.
I 2013 vandt Kimi Räikkönen det australske Grand Prix med en 2-stops strategi, mens de fleste af hans nærmeste rivaler til sejren stoppede 3 gange. Mon 2 stop også er vejen til sejr i år?