Den færdige, køreklare vægt på 2014-racerne skal mindst være 690 kg. Normalt er det ikke den store udfordring for konstruktørerne at bygge en racer, som kommer under denne grænse, og som regel har de endda ”luft” til at placere ballast bestemte steder på bilen for at sikre så lavt et tyngdepunkt som muligt.
Denne mulighed får man ikke i 12014, hvis Neweys ord står til troende. I et interview med ’Autosport’ udtaler Newey: ”Drivlinien (med de nye motorer, red.) er tung, og det er et uheldigt aspekt. Når det kommer til de særligt tunge kørere, kan jeg simpelthen ikke se, hvordan teamsene skal kunne holde sig nede på vægtgrænsen.”
Mercedes V6 turbomotor. Copyright Daimler Benz
Fra 2015 sæsonen hæves vægtgrænsen til 700 kg, og Newey er blot én af mange som mener, at denne forhøjelse på 10 kg. burde indføres allerede fra næste år. Dette emne har allerede været drøftet mellem de deltagende teams, men umiddelbart uden resultat.
”Alle teams med undtagelse af ét stemte for en forhøjelse af vægtgrænsen, og beslutningen skal være enstemmig – men der var ét team, som stemte imod,” beretter Adrian Newey.
Teknisk chef Adrian Newey. Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Flere kørere har også fremført deres bekymring over vægtgrænsen, blandt andet Jenson Button og Nico Hülkenberg, som begge hører til blandt de højere (og dermed) tungere kørere.
Adrian Newey underbygger sin kritik med, at man på denne måde tilgodeser nogle kørere, mens andre tildeles et handicap. ”Hvis du vejer 95 kg. ved du godt, at du aldrig bliver jockey, og hvis du vejer 45 kg. ved du godt, at du ikke skal regne med at blive rugbyspiller. Men i dette tilfælde, hvor kørerne er startet som børn i karting, har det aldrig været et issue at straffe de tungere kørere. At man pludselig introducerer det næste år er meget uheldigt,” slutter Newey.
FIA Formel 1-flag. Copyright Michael Ewert
Ifølge ’Autosport’ vil emnet igen være på dagsordenen ved det næste møde i Formula One Strategy Group (det ”lovgivende” organ i F1, som består af 6 repræsentanter fra FIA, 6 repræsentanter for indehaverne af de kommercielle rettigheder og 1 repræsentant for hvert af de 6 førende teams), som afholdes i næste uge.
Sagen er således ikke definitivt lukket endnu.