Tysklands GP: 3. frie træning - Alonso hurtigst

Dagens træningen blev primært kørt i tørvejr, i modsætning til fredagens træninger. Der er mange tyskere kørere og teams i feltet, som alle har et meget stort ønske om at gøre det godt i kvalifikationen - og naturligvis i løbet. Det var dog Alonso der var hurtigste mand.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari F1

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 21/7 2012 klokken 11:07

Træningen startede kl 11:00 og hér kunne man straks glæde sig over en tør bane. Men vejrudsigten lovede ikke ubetinget tørvejr, så der var 8 racere i kø i pitten, med det samme træningen blev sat i gang.

I pitten kunne man se Marrusia GP være i gang med at skille Charles Pics racer ad. Nicolas Kiesa gættede på et gearkasse-skift, og den teori kan vi på BMF1 godt tilslutte os.

Vergne var første mand med en hurtig omgang, men da de første 7 var kommet over målstregen, var det Raikkonen der var hurtigst.

Kimi Räikkönen og Romain Grosjean copyright Lotus GP

Efter 10 minutter, er Rosberg hurtigst med hele 2,8 sekunder ned til nr. 2. Han har tilmed formået at forbedre 3 omgang i træk på medium-dækket. Det er kun 11 kørere der har sat en tid, men alle kørere - undtagen Pic - har været rundt på mindst én omgang.

Dog skal vi huske at Rosberg i går fik en grid-straf for at skifte gearkassen på sin racer, så han bliver rykket 5 pladser tilbage i forhold til sit resultat senere i eftermiddag.
Grosjean og Webber har også begge fået en 5-pladsers grid-straf.

Efter 25 minutter er kørerne begyndt at sætte seriøse tider. Vettel er hurtigst og alle kørere - igen undtagen Pic - har fået sat en tid. Vettels tid er dog kun 12 tusindedele bedre end næstbedste tid fra Maldonado.
Vejrudsigten melder om en lille chance for en byge hen mod slutningen. De fleste kørere er tilbage i pitten og er ved at gøre klar.

Charles Pic Copyright Marussia

40 minutter inde i træningen, er Hamilton hurtigst, foran Alonso og Raikkonen. Nu er det de store teams der er ved at pudse formen af, inden de afgørende runder om et par timer.
Der er mange af kørerne der kæmper med bremse- og dæk-problemer, men Hockenheim har mange asfalterede afkørselsområder, så alle slipper godt fra det hele.

Feltet er meget lige og de første 10 kørere, ligger indenfor ét sekund.

Med kun 12 minutter tilbage, er Charles Pic endelig kommet på banen. Han kommer ud og sætter 22. hurtigste tid. Interessant nok er Jenson Button på 23. pladsen og Michael Schumacher ligger absolut sidst. Begge kørere har kørt over 20 omgange, så er det bestemt ikke fordi de ikke har forsøgt.

37 minutter inde i den 45 minutter lange træning, begynder de første dråber at ramme banen. Dermed bliver stillingen fastlåst og det er sparsomt hvad kørerne får ud af at blive på banen. Derfor kører de fleste kørere i pit og forlader deres racere, et par minutter før tid.

Med ét minut tilbage, står regnen ned og alle er i pit. Nu bliver det spændende om der blot er tale om en byge, eller om vi skal have konstant regn resten af dagen.
Følg med hér på BMF1 når vi dækker kvalifikationen fra kl 14:00

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:16.014 + 0.000 14
2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:16.091 + 0.077 21
5. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:16.447 + 0.433 19
6. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:16.475 + 0.461 18
7. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:16.664 + 0.650 18
8. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:16.771 + 0.757 15
10. Bruno Senna Williams Racing
P
1:16.930 + 0.916 23
15. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:17.266 + 1.252 22
17. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:17.491 + 1.477 26
24. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:20.914 + 4.900 25
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Intet løb i New Jersey til næste år? Tysklands GP - Kvalifikationen: Alonso på pole »