Lad det være sagt med det samme. Der er elementer, som jeg elsker og hader ved løbet i Monaco, og dette års udgave af klassikeren blev ikke året, hvor jeg fik rykket specielt meget rundt på mine holdninger. Med dette sagt, følger nu undertegnedes subjektive gennemgang af weekendens højdepunkter og nedture.
Torsdag
Som traditionen i Monaco foreskriver, så afvikles 1. og 2. frie træning om torsdag, så der kan socialiseres, promoveres og blive skrevet kontrakter om fredagen. Selvom træningerne ikke plejer at være specielt ophidsende, så var der da lidt dramatik at spore i torsdags.
Heikki Kovalainen Copyright Pirelli
Med 8 minutter tilbage af den 1. frie træningssession blev det røde flag taget i brug, da Heikki Kovalainens Caterhamracer led en motoreksplosion. Ud over at Kovalainen selvfølgelig måtte udgå før tid fra træningen, så betød uheldet også, at sessionen blev 8 minutter kortere end planlagt.
Kimi Raikkonen Copyright Lotus GP
Finnen var dog ikke den eneste, som var ramt af uheld under de to første træningssessioner. Hans landsmand Kimi Raïkkönen fik aldrig sat en tid i 1. frie træning, øjensynligt på grund af problemer med Lotusracerens nye styretøj.
Foruden de to herrer fra landet med de tusind søer, havde også Massa, Schumacher og Karthikeyan problemer i Monte Carlos smalle gader.
Romain Grosjean Copyright Pirelli
Jenson Button Copyright McLaren Media
I godt 17 minutter kunne kørerne nyde godt af en tør bane under torsdagens 2. frie træning. Derefter åbnede himlen op for sluserne. Det kommer næppe bag på nogen, at en bybane, som den i Monte Carlo, ikke ligefrem er en ”easy peasy” opgave i forvejen, og den bliver næppe meget nemmere at køre på, når den er våd. Derfor var det da også Jenson Button og Romain Grosjean, der satte sessionens hurtigste tider, eftersom de var de eneste to, som nåede ud på Super Soft, inden regnen begyndte at falde.
Lørdag
Michael Schumacher Copyright Mercedes GP
Ved sidste løb i Spanien, var det ikke køreren med den hurtigste tid i Q3, som startede fra pole position, og det var heller ikke tilfældet i Monaco. Efter netop Spaniens GP blev den mangedobbelte verdensmester Michael Schumacher nemlig idømt en gridstraf som betød, at han måtte rykke 5 pladser ned på gridden til gårsdagens løb. Derfor var det Mark Webber, som kunne starte fra forreste startposition.
Sergio Perez Copyright Sauber Motorsport
Pastor Maldonado Copyright Williams F1
Foruden tyskeren var Williamskøreren Pasto Maldonado også så uheldig at modtage en gridstraf. Under kvalifikationen kom han en kende for tæt på Sergio Perez lige før tunnelen, og den forseelse kom til at koste venezuelaneren en gridstraf på 10 placeringer. Efterfølgende fik Maldonado en ekstra gridstraf, fordi de skiftede gearkassen i hans Williamsracer. De to straffe tilsammen placerede ham allerbagerst på gridden.
De fem forreste pladser på gridden blev indtaget af fem forskellige hold, hvilket på smuk vis afspejler denne sæsons tætte kamp om topplaceringerne, i modsætningen til sidste år, hvor der så godt som altid stod Red Bull, McLaren og Ferrari på griddens bedste startplaceringer.
Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel har kun en gang i denne sæson formået at tage pole, og helt uvant for sidste års polekonge, var han slet ikke ude og køre i Q3. Lørdagens kvalifikation satte efter min mening blot en tyk streg under det faktum, at man bliver nødt til at gøre noget, hvis man vil undgå at kørerne vælger at parkere deres biler i pitten, i stedet for at køre i Q3. Det er på ingen måde sportsligt at tage til takke med en dårligere placering, for på den måde frit at kunne vælge, hvilke dæk man vil starte på til løbet. That is not racing!
Jenson Button og Romain Grosjean laver Meals on wheels Copyright Pirelli
En jeg heller ikke var så imponeret af i lørdags, var Jenson Button. Briten havde problemer flere gange i løbet af den forgangne weekend, og kvalifikationen var ingen undtagelse. Det blev ikke til mere end P12 til den tidligere verdensmester, og det blev faktisk kun værre til løbet i går.
Det til trods var det faktisk en ganske spændende kvalifikation, ikke mindst fordi lige netop kvalifikationen er så vigtig i Monaco.
Søndag – løbet
Så er vi tilbage til der, hvor vi startede denne udgave af ”Dagen derpå”, nemlig der hvor det hele afgøres: Løbet! Der desværre var en halvkedelig fornøjelse…
Starten lovede ellers godt, hvad spændingsniveauet angår. For første gang i denne sæson fik vi ikke en start uden uheld. Allerede op imod første sving kom Grosjean, Alonso, Schumi, de la Rosa og Maldonado i kambolage med hinanden. Efterfølgende måtte Grosjean, de la Rosa og Maldonado udgå, imens Alonso og Shcumacher kunne køre videre.
Grosjean, de la Rosa og Maldonado var dog ikke de eneste, som ikke nåede at køre alle 78 omgange til ende. Hele ni kørere måtte udgå fra Monacos GP med bøjede hoveder og ikke et eneste point – her iblandt Michael Schumacher og Jenson Button.
Copyright Sahara Force India
Derefter var der faktisk ikke så meget at skrive hjem om, som man siger. Monaco skiller sig på mange måder ud fra de resterende baner på kalenderen ved, at den praktisk talt er umulig at overhale på, og var der i går blevet kørt på (næsten) en hvilken som helst anden bane end lige netop Monaco, havde resultatet meget vel set noget anderledes ud.
Mark Webber med et af de nye Casio Edifice ure Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Mika Hakkinen og Nico Rosberg i Monaco Copyright Daimler-Benz
Fernando Alonso Copyright Ferrari Media
I den sidste del af gårsdagens løb havde de 6 førende kørere dannet formation i form af en slange. En aggressiv slange, der på trods af sin hurtighed og sult, aldrig rigtig kom i nærheden af at fortære det byttedyr, som viftede den så drillesygt om snuden. Webber startede og sluttede som nummer 1, efterfulgt af Nico Rosberg og Fernando Alonso.
For at opsummere på de få ”højdepunkter” jeg er kommet ind på i denne gennemgang af weekendens netop overståede begivenheder, så må jeg sige, at jeg sidder tilbage med en rimelig tom fornemmelse inden i. Som et afbrudt samleje. Ingen gnist, ingen fyrighed, ingen egentlig forløsning, men blot en halvdårlig fake orgasme. Jeg holder af Monaco, fordi jeg holder af historien, som uden tvivl omgiver det klassiske løb, og jeg vil blive ved med at forsvare det, selvom det langt fra altid leverer varen. Men det bliver aldrig min ynglingselsker.
Med den lidt erotiske fremstilling af Monacos GP, vil jeg nu bevæge mig ned på jorden igen og vanen tro komme med min subjektive hot og not top 3.
Hot top 3
1: 6 forskellige vindere efter 6 forskellige løb
2: Webber, Rosberg og Alonso for alle tre at have kørt et godt løb.
3: Massa ser ud til at have genfundet lidt af sin tidligere Formel 1 form
Not top 3
1: McLaren holdet. Endnu engang er jeg overbevist om, at vi godt kunne have set en McLarenkører på sejrsskamlen, hvis ikke det havde været for dårlige beslutninger fra pitten.
2: At endnu en kører (denne gang Sebastian Vettel) valgte at parkere bilen i pitten, i stedet for at køre i Q3.
3: Monaco som racerløb