Barcelona test 2 – opsummering

De sidste vintertests er nu overstået og næste gang racerne kan testes, bliver i Melbourne. Hvad kan vi se forud for det første løb i kalenderen? Her kommer en subjektiv opsummering.

Kimi i sin Lotus E20 . Copyright Lotus-Renault GP

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 5/3 2012 klokken 14:03

De sidste testkilometer er nu kørt, og holdene er på vej hjem for at evaluere, opdatere og forbedre deres racere forud for den egentlige sæsonstart i Melbourne.

2 hold nåede aldrig at teste deres 2012-modeller. HRT og Marussia blev begge forsinket af forfejlede crashtests, og kan, ud over shakedown kørsler, først teste når sæsonen går i gang. Dette er blevet beskrevet af Olivier Panis som værende noget nær en katastrofe for den unge Charles Pic, som nu skal starte for første gang i Formel 1, uden at have kørt sin racer før.

Mark Webber Copyright GEPA-Pictures

Red Bull har det meste af vejen haft nogle udmærkede testdage. De slog ikke rekorder, men det var heller aldrig en del af programmet. Den største undtagelse fra, en ellers pålidelig RB8, var sidstedagen, hvor Sebastian Vettel kørte i sandkassen og smadrede de fine nye dele der var sat på hans racer, for derefter at have problemer med gearkassen. Han fik derfor ikke ret mange data eller erfaringer med hjem fra den bil der næsten blev ændret totalt, 2 dage før de sidste tests blev afsluttet. Der er dog ikke meget tvivl om at Red Bull igen i år vil være stærke, uanset at testtiderne ikke altid viste det.

Hamilton i MP4-27 Copyright McLaren

McLaren er mestre i at udlægge røgslør og lave PR på samme tid. Det er derfor man skal kigge grundigt efter for at finde ud af hvor de virkeligt står. De er hurtige, og MP4-27 fungerer godt og pålideligt. McLaren har kørt enormt mange testkilometer i vintertestene, og havde kun en lille smule hydraulikproblemer. Udmeldingerne fra kørere og holdchef er generelt positive, og på trods af at McLaren aldrig indtog toppen af tidstabellerne, siger kloge hoveder at deres løbstempo generelt er 0,2 sekund hurtigere end Lotus, som ellers hyppigt har ligget i toppen af tabellen. McLaren har over den seneste test også opdateret omfattende på raceren, og mens Jenson Button ikke fik så mange kilometer med opdateringen som planlagt, kørte Lewis Hamilton ekstra mange. Meget tyder på at McLaren kan komme til at kæmpe jævnbyrdigt med Red Bull i år.

Alonso i tågen Copyright Ferrari

Mens Red Bull og McLaren generelt ser gode ud, så er Ferrari ikke helt så heldigt stillet. F2012 har måttet kæmpe med pålidelighed, men det problem ser ud til at være løst. Ferrari har kørt flere tests af aerodynamik end de andre, men det har åbenbart været nødvendigt, om end det har kostet end del af den tid de skulle bruge på at lave set-up. Ferrari præsenterede F2012 med en spændende udstødningskonfiguration, som gav en del effekt, men som måtte forlade til fordel for en dårligere virkende, men mere stabil løsning. Er jeg den eneste der husker på McLaren MP4-26 der måtte igennem den samme tur? For Alonso og Massa må det være stærkt frustrerende, og på trods af et forbud mod at udtale sig, har Alonso ytret sig i bekymrede vendinger. Massa blev i et ondsindet rygte dømt fyret i fredags. Det har intet på sig, men når man ser på Massas 2012-sæson, kan man ikke lad være med at tænke på Sandra Bullock i filmen Speed. Hvis han letter på speederen, springer bomben.

Michael Schumacher Copyright Pirelli

Hos Mercedes lader det til at de har en stabil racer der lever op til forventningerne. Det var ikke forventet at den skulle tage et mesterskab, men at den skulle være et definitivt skridt i den rigtige retning. Det lyder både kørere og holdchef til at mene den er. Det eneste problem de har nævnt er at den spiser dækkene for hurtigt, et problem som også Ferrari har måttet slås med. Rosberg og Schumacher regner altså ikke med at blive verdensmestre i 2012, men de forventer at komme på podiet oftere end før.

Romain Grosjean Copyright Lotus GP

Lotus er et af de helt spændende hold i år. Som bekendt missede de den første test i Barcelona, og Kimi Räikkönen tilbragte det meste af sin første dag af den anden test med at hold i garagen, men når de kørte, kørte de stærkt, både med Grosjean og Räikkönen ved roret. Om de er kommet sig helt efter den manglende testsession i Barcelona, kan vi ikke vide, men de virker til at være godt med, og meget mere konkurrencedygtige end de var sidste år. Jeg tror det bliver interessant at se Lotus og Mercedes kæmpe om at tage flest podiepladser fra de traditionelle 3 førerhold.

Daniel Ricciardo Copyright Getty Images/Toro Rosso

Groft sagt kan man næsten nævne Force India, Toro Rosso, Sauber og Williams under 1. De har alle sat nogle hurtige tider i kvalifikationstrim, og de har alle sat nogle fornuftige tider under løbssimulation. Alle 4 hold virker til at have nogle stabile og pålidelige racere, men hvem der reelt er hurtigst af dem, er svært at sige. Jeg tror vi skal nogle løb ind i sæsonen før vi har et klart billede af deres indbyrdes forhold.

Nico Hulkenberg Copyright Force India

Det bringer mig til det hold som kan gå hen og blive det mest interessante for 2012. Caterham CT01 har lavet både gode og dårlige tests, men faktum er at de er meget tættere på midterfeltet end vi har set før. Direkte at spå om podiepladser vil nok være lidt letsindigt, men med de tider, og den stabilitet de ser ud til at have, er det ikke utænkeligt at de kan stjæle point fra de klassiske midterhold. Når Petrovs tider langt hen ad vejen ser meget dårligere ud end Kovalainens, skal det retfærdigvis nævnes at Petrov først fik dit rigtige sæde i raceren på sidstedagen.

Heikki Kovalainen Copyright Caterham F1

De kombinerede tider fra de seneste 4 dage kan du se her:
Plac Kører Hold Bedste tid Forskel Omgange i alt
1. Raikkonen Lotus 1m22.030s 164
2. Perez Sauber 1m22.094s +0.064 232
3. Button McLaren 1m22.103s +0.073 108
4. Ricciardo Toro Rosso 1m22.155s +0.125 231
5. Alonso Ferrari 1m22.250s +0.220 240
6. Senna Williams 1m22.296s +0.266 212
7. Hulkenberg Force India 1m22.312s +0.282 134
8. Kobayashi Sauber 1m22.386s +0.356 149
9. Massa Ferrari 1m22.413s +0.383 227
10. Hamilton McLaren 1m22.430s +0.400 180
11. Di Resta Force India 1m22.446s +0.416 206
12. Grosjean Lotus 1m22.614s +0.584 197
13. Kovalainen Caterham 1m22.630s +0.600 168
14. Webber Red Bull 1m22.662s +0.632 172
15. Petrov Caterham 1m22.795s +0.765 224
16. Rosberg Mercedes 1m22.932s +0.902 257
17. Schumacher Mercedes 1m22.939s +0.909 179
18. Vergne Toro Rosso 1m23.126s +1.096 144
19. Maldonado Williams 1m23.347s +1.317 126
20. Vettel Red Bull 1m23.361s +1.331 108


Hvem bliver så verdensmester? Mit gæt er at han kører i enten en blå, sølvfarvet eller rød racer. Derudover er det svært at spå om. Vettel og Webber har igen en hurtig racer, men igen virker det til at Vettel er de hurtigste af de 2. McLaren har 2 kandidater og en racer der lader til at kunne gøre det. Problemet er at de tager sejre på skift, hvor Red Bull og Ferrari normalt har flest sejre til den ene kører. Ferrari og Alonso er sultne. Bevares det er Massa også, men får Ferrari en Verdensmester, vil jeg vædde en fransk hotdog på at han hedder Alonso. Som wildcards til titlen vil jeg tillade mig at nævne Rosberg, Schumacher og Räikkönen, men ingen af disse herrer tror selv på det i år.

Sergio Perez Copyright Sauber Motorsport

Da denne opsummering, som nævnt, er subjektiv, er du meget velkomme til at komme med dine input, samt et bud på en verdensmester i kommentarerne nedenfor.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Måneder endnu for Robert Kubica Marussia MR01 præsenteret »