Ferrari siger selv at den nye racer bliver grim. Skulle den gå hen og sejre vil den dog nok være smuk i de fleste italieneres øjne, uanset hvordan den ser ud på billeder.
Mere interessant er det at Giorgio Picola har kunne finde nogle tekniske oplysninger om den nye italienske stolthed.
Affjedringen kommer til at være et stødstangssystem som Ferrari ellers ikke har brugt i 11 år, men som Red Bull har brugt siden 2009, og som andre har forsøgt at kopiere.
Dette vil gøre det muligt at få det bedste ud af et lavere næseparti, og vil sænke racerens tyngdepunkt.
Siddestillingen bliver mere tilbagelænet, og sidepods’ene bliver smallere med en vingeagtig struktur som indeholder sikkerhedszonerne.
Udstødningen vil blæse ud over den laveste del af bagvingestrukturen, men en opdatering af dette skulle komme så udblæsningen vil påvirke den øverste vinge i stedet, noget som det forventes at McLaren og Red Bull kommer med fra starten.
Ifølge Picola vil for og bagvingerne på præsentationsmodellen være fra sidste års racer, men disse vil være skiftet før de første tests på Jerez går i gang.
Tifosi foran podiet. De håber på en hurtig 2012-model Copyright Ferrari
Raceren er primært udviklet af Nikolas Tombazis, Pat Fry og Rory Burne, så det er erfarne herrer der står bag dette års Ferrari, og med økonomiske problemer i Italien samt et nyligt sunket krydstogtskib, har Italienerne behov for noget at være stolte af, vurderes det Luca di Montezemolo.