Ny Ferrari bliver ikke køn

Under Ferraris årlige Wroom-arrangement har teamchef Stefano Domenicali udtalt, at den nye 2012-model ikke bliver specielt køn at se på. Men det betyder ikke noget, for det handler om fart.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 12/1 2012 klokken 11:01

Efter en temmelig utilfredsstillende 2011-sæson opruster teamet bag den sorte, stejlende hingst fra Maranello, og et af resultaterne bliver en knapt så køn Ferrari i 2012-trikot.

Det er i hvert fald hvad man kan udlede af Ferraris årlige Wroom-arrangement på Madonna di Campiglio i de sneklædte Dolomitter, hvor teamchefen, Stefano Domenicali, ærligt har udtalt, at der ikke bliver tale om en designskønhed.

”Den er bestemt anderledes,” udtalte Domenicali. ”Den er ikke køn, fordi formen er defineret af de tekniske regulativer, og de levner ikke meget rum, men – og det er, hvad der virkelig tæller – vores håb er, at den i det mindste er hurtig.”

Stefano Domenicali. Copyright Ferrari

Ferraris præsident, Luca di Montezemolo, går ikke så meget op i udseendet. Hovedsagen er, at den er hurtig.

“Jeg vil gerne have, at den ser forfærdelig ud,” udtalte Montezemolo. ”Jeg siger det lidt provokerende, fordi jeg vil have, at den skal være en vinder, stabil, men også ’simpatico’, forstået på den måde at den ved, hvordan man vinder med et smil.”

Den sidste kryptiske kommentar efterlader en del forventning om udseendet.

Ifølge ’Gazetta dello Sport’ arbejder Ferrari med det samme nye koncept som Lotus for kort tid siden introducerede, hvor en mekanisme i forhjulsophænget løfter forpartiet under nedbremsningerne og derved modvirker det logiske dyk, som bilen ellers naturligt vil tage.

Anordningen er ikke styret af køreren men arbejder mekanisk og er af flere døbt ’ride high mechanism’ eller 'active brake suspension'. Når FIA har godkendt Lotus' førsteversion skyldes det netop, at den ikke styres af køreren og dermed ikke bryder regulativet.

Selv om Lotus har fået godkendt sin version af højdereguleringen, klapper Ferrari hingsten og afventer en endelig godkendelse af deres fortolkning af anordningen.

Fernando Alonso og Ferrari afventer FIA's godkendelse af teamet højderegulering. Copyright Ferrari Media

”Hvad vi taler om her handler mere om stabilitet under nedbremsning,” udtalte Domenicali. ”Det er et system, som jeg ved, der har været en del skriverier om imellem teams og FIA, men vi afventer, om den slags udstyr bliver godkendt eller ej.”

”Men helt klart, vi kigger os omkring efter den slags anordninger for at se, om de kan bidrage til ydelsen, men vi mangler stadig at se, hvad FIA’s reaktion på det bliver,” sluttede Domenicali.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrain løb op til FIA Sauber præsenterer 6. februar »