Nå ja så var der selvfølgelig hele det nye pitkompleks, der gjorde Silverstone til en helt ny bane, selv om svingene var de samme, så var numrene det ikke, og det krævede noget tilvænning ikke at se bilerne køre igennem Copse, når de startede en omgang.
Ros skal dog lyde til BRDC, der endelig har fået komplekset op på et niveau, som ligger højt, men bliver højere til næste år. For de betalende tribunekunder, så var der ikke fuld valuta. De mest prominente hold kunne på grund af den nye pitlanes højde ikke ses, men det skulle blive ændret til 2012, hvor der kommer nye tribuner.
Det var dog ikke nye tribuner, men mere nye aftaler, der prægede dagene op til grand prix-weekenden. Renault og Williams annoncerede, at de genoptager deres succesfulde samarbejde fra 90’erne, Virgin skal samarbejde med McLaren-firmaet McLaren Applied Technologies, og så reklamerede de for den nye film Cars 2 på racerne.
Cars 2 "skurken" på ryggen af Jerome d'Ambrosio
Copyright Virgin Racing
Virgin reklamerer for den nye Cars 2 på Silverstone
Copyright Marussia Virgin Racing
Force India ART Car dekoreret af kunstneren Dexter Brown
Copyright Force India
Cars 2 er ganske underholdende, lidt mere rodet i kraft af flere actionscener og et plot, som måske er for avanceret til de børn, man formoder er målgruppen. Der er dog en formelbil med i filmen, og selv om den ikke er Ferrari-malet, så taler den med italiensk accent.
Det er dog intet imod årets mest ventede dokumentarfilm; Senna. Filmen har ikke fået nogen officiel dansk biografpremiere, kun et par eksklusive screeninger, til gengæld udsender Universal den på en dansk release i næste uge på både dvd og bluray.
Tilbage til Silverstone var regnen en ufrivillig medspiller om fredagen. Det betød relativ begrænset kørsel på banen, hvor Red Bulls nyeste håb, Daniel Ricciardo, debuterede for Hispania Racing F1. Der var ballade omkring ’blown diffusers’, og hvor meget de skulle være tilladte.
Daniel Ricciardo
Copyright Motion-Company
HRT teamejer Jose Ramon Carabante med nyeste skud på HRT-stammen Daniel Ricciardo
Copyright Motion-Company
Daniel Ricciardo
Copyright Motion-Company
På tv-billederne kunne man se/høre ærkerivalerne Stefano Domenicali og Martin Whitmarsh på samme side, og i pressekonferencen efter fredagens træninger gik der en del billeder af Martin Whitmarsh og Christian Horner der bestemt ikke var enige.
Hvor vidt de nye regelændringer havde virket, står stadig hen i det uvisse. Mark Webber snuppede den ene frie træning i det våde, Sebastian Vettel snuppede den tredje træning i det tørre. Ferraris Felipe Massa snuppede den anden træning, så Ferrari havde deres forhåbninger for weekenden.
Faktisk en speciel weekend for 60 år tidligere kørte Jose Frolilan Gonzalez Ferrari deres første sejr hjem til den stejlende hingst. Hvem skulle have troet, at Fernando Alonso, der tidligere søndag kørte den samme bil på samme bane, ville tage sejren for Ferrari.
Jose Froilan Gonzalez vandt Ferraris første sejr i 1951
Copyright Ferrari Media
Så passer du på bilen, sønnike
Copyright Ferrari Media
Alonso kører Ferrari 375F1
Copyright Ferrari Media
På trods af at weekenden var speciel for Ferrari, så handler Silverstone ikke om den stejlende hingst. Det handler om hjemmebaneheltene, og med to tidligere verdensmestre hos McLaren, og den nye yndling Paul di Resta, så havde de lokale fans en trio at følge.
Hjemmebane betyder som regel lidt ekstra, og både Lewis Hamilton og Paul di Resta havde fornyet deres hjelmdesign. Det samme havde den nuværende verdensmester, Sebastian Vettel, der hyldede sine mekanikere på hjelmen.
De tre engelske favoritter
Copyright Force India
Lewis Hamilton
Copyright McLaren Media
Sebastian Vettel med sin Silverstone-hjelm, der hylder mekanikerne
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel startede den britiske gp-uge tidligt. Onsdag var han forbi Top Gears testbane, ligesom en 62-årig brasilianer var det sidste år, som Top Gear vært Jeremy Clarkson kaldte den eneste kører, der endnu har slået The Stig. Så gammel er Rubens Barrichello dog ikke, men om Sebastian Vettel slog The Stig og for den sags skyld Rubinho vil jeg lade være en tur på youtube eller ventetiden på TV3 Plus afgøre.
Lad os bare sige, at Sebastian Vettel mødte op på Silverstone ekstra motiveret.
Det gav sig også udslag i kvalifikationen, der igen havde regnen som en uvelkommen gæst. Sidste år var Sebastian Vettel på pole foran holdkammeraten, i år var det omvendt. På samme måde tog Mark starten sidste år, i år var det omvendt.
Ser man bort fra Ferrari, Red Bull Racing og McLaren, hvor Lewis Hamilton bommede kvalifikationen, så var det en fornøjelse at se Paul di Resta snuppe sjette startposition, Pastor Maldonado den syvende for det populære Williams-team, Kamui Kobayashi på plads otte og Nico Rosberg på plads ni.
Top 3 i kvalifikationen
Copyright Ferrari Media
Jenson Button tog femte startplacering.
Copyright McLaren Media
Adrian Sutil tabte på ny til Paul di Resta.
Copyright Force India
Der var lagt op til ballade i første sving.
Der var dog ikke meget ballade over løbet på Silverstone. Væk var sammenstødene og afkørslerne, og det var meget udramatisk da Heikki Kovalainen udgik med en defekt gearkasse. DRS-zonen viste sig heller ikke speciel effektiv, da den først blev åbnet, og det var mere forskellen på dækkene end DRS, der gav overhalinger.
Der var dog overhalinger nede i feltet, men man sad mere med følelsen af, at det var forskellig opsætning, der gjorde udfaldet. En af dem, der prøvede at udnytte de skiftende vejrbetingelser var Michael Schumacher. Ude på banen gled han ind i en Sauber-kører, hvilket fik løbsstewards til at tangere det til en tisekunders stop-and-go-straf.
Starten på løbet på Silverstone
Copyright Pirelli
Første sving i løbet
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Jenson Button overhaler Felipe Massa
Copyright Pirelli
Bør jeg nævne, at det var Nigel Mansell, der sad ved bordet for kørerne. Hvilket derfor ikke undrer, at Paul di Resta ikke blev straffet, da han forårsagede en kollision senere i løbet (på hjemmebane).
Red Bull plejer at fungere som et urværk, men denne weekend var der nogle takker, som ikke sagde tik. Sebastian Vettel mistede en del tid, da dækskiftet kiksede, og det sendte Ferraris Fernando Alonso i front. Det lykkedes ham at holde føringen i resten af løbet.
McLaren kiksede også deres pitstop, da Jenson Button ikke fik sat det ene fordæk ordentligt på. Det var dog rart at se wirerne holde dækket på plads, men den ene hjemmebanefavorit var ude efter et indtil da godt løb.
Kamp mellem Renault-kørerne
Copyright Renault F1
Kamp mellem de fire agterlanterner
Copyright Motion-Company
Kamui Kobayashi foran Heidfeld, Alguersuari og Maldonado
Copyright Sauber Motorsport
Den anden hjemmebanefavorit, Lewis Hamilton, fik besked på at spare brændstof, hvis han ville se det ternede flag. Det gav først Mark Webber og siden Felipe Massa en mulighed for at hente den britiske kører, der brokkede sig på radioen over ikke at få information om hans brændstofbeholdning.
Det endte med en tvekamp i sidste sving, da Felipe Massa først kom forbi og siden blev presset ud af banen, så Lewis endte med den værste plads en kører kan få, når han ikke vinder. Pladsen lige under podiet.
Mark Webber havde en god afslutning på løbet, og kunne have taget andenpladsen fra den mesterskabsførende holdkammerat. På sidste omgang kunne man høre Red Bull teamchef, Christian Horner, bede Mark Webber om at holde afstanden. Hvilket han gjorde selv om han påstod det modsatte.
Alonso tager det ternede flag
Copyright Ferrari Media
Kan I høre mig?
Copyright Ferrari Media
Det er lang tid siden Fernando Alonso har været så glad på podiet
Copyright Ferrari Media
Teamordrer er tilladte igen i Formel 1, men det lød nu hult, da Red Bull, der sidste år var moralens vogter, lavede en Jean Todt. ”Rubens move over for the championship” var hvad jeg hørte, men ordene var vist mere ”Mark you need to maintain the gap.”
Der var kun et stort smil på podiet. Til gengæld var det befriende at se en anden end Sebastian Vettel på toppen, men at det lige var Fernando Alonso, der snuppede sejren i det løb, der skulle afgøre resten af Ferraris fokus i år, var nærmest symbolsk.
Om to uger køres der i Tyskland, et løb som BMF1 har to udsendte med til. Det var her Fernando Alonso, sidste år genstartede sit angreb på mesterskabet. Med de nye reglementsændringer kan det blive et fantastisk løb at se fra tribunepladserne.
Prins Harry overrakte vindertrofæet
Copyright Ferrari Media
Podiet på Silverstone
Copyright Pirelli
Ferraris vinderfoto
Copyright Ferrari Media
Jeg slutter med dette løbs Hot & Not Top 3.
De tre Hotte
1. Fernando Alonsos flotte sejr, der var hårdt tilkæmpet.
2. Syv forskellige hold i Q3
3. En anden end Sebastian Vettel på toppen af podiet/nyeste afsnit af Top Gear sæson 17
Lotus-holdet flankerer Miss Great Britain 2011, Amy Carrier
Copyright Team Lotus
Prins Harry og Sir Jackie Stewart hilser på Pastor Maldonado
Copyright Williams F1
Kingfisher-pigerne
Copyright Force India
De tre Notte
1. Det sædvanlige rod og reglementsændringer midt i sæsonen
2. Forskelsbehandling for samme forseelse
3. Teamordrer. Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.