Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 10/7 2011 klokken 14:07
Klokkerne ringer utvivlsomt højt og længe i Maranello efter Fernando Alonsos overbevisende sejr i et udsolgt engelsk Grand Prix på legendariske Silvertone. På de efterfølgende pladser kom de to Red Bull-biler med Sebastian Vettel på andepladsen fulgt af Mark Webber på tredjepladsen.
Lige til det sidste var der hård kamp om både anden- og tredjepladsen. Webber pressede hårdt på for at passere Vettel, men mon ikke det var spil for galleriet og en reel teamordre, som nu er lovlig? Måske, måske ikke.
Helt frem til sidste omgang var der ligeledes hård kamp imellem Lewis Hamilton, McLaren, der flot holdt sin fjerdeplads trods henstillinger over radioen om at spare på brændstof. Det betød, at Ferraris anden bil, med Felipe Massa, kunne nå op, og der blev flittigt delt lakfarver imellem de to kørere helt frem til næstsidste sving, men briten holdt med nød og næppe sin P4.
Efter løbet spekuleredes der dog i, om Hamilton vil få en straf for sin måde at forsvare sin position på. Vi vender tilbage, hvis det skulle ske.
Løbet startede med regn på flere dele af banen, og samtlige biler valgte derfor at lægge ud på regnvejrsdækkene, full wets, men takket være det nye banelayout og nye gridområde, tørrede banen dog hurtigt op.
Hamilton leverede en flot præstation. Han startede på P10 efter en miserabel kvalifikation, men støt og roligt arbejdede briten sig op i feltet til sin endelige 4. plads.
Anderledes trist sluttede søndagen for teamkammeraten, Jenson Button. Efter et hurtigt pitstop på 40. omgang, lidt for hurtigt viste det sig, måtte den sympatiske brite stoppe kort efter pitudkørslen med et sejlende højre forhjul.
Årsagen stod inde foran garagen i form af en lollipop-mand med meget røde ører. Button havde fået startsignalet inden forhjulet var skruet på. Exit til briten, som ellers var på meget tæt på Webbers 3. plads.
Michael Schumacher var ikke meget heldigere. På 10. omgang forårsagede endnu kolde dæk efter et skifte, at han i en kurve gled ind i siden på Kamui Kobayashis Sauber-racer. Den forseelse blev takseret til 10 sekunders stop-and-go-straf til tyskeren. På den baggrund var det dog imponerende, at den syvdobbelte verdensmester alligevel sluttede som nr. 9. Teamkammeraten, Nico Rosberg, sluttede som nr. 6.
Ikke siden Koreas Grand Prix i 2010 har Ferrari vundet et løb, så sejren landede på et tørt sted, og bemærkelsesværdigt var det også, at Red Bull og Sebastian Vettel var i den uvante rolle at slutte 16,5 sekunder efter den vindende Fernando Alonso.
Hele 28,9 sekunder længere nede passerede Hamilton mållinien med Massa halsende efter sig. Virkelig kamp til stregen imellem de to, der kørte dæk mod dæk i sidste sving før mållinien.
Alonso fik dog først rigtig skub i sin røde FIAT-klon efter at have fået slicks på, men så gik det også stærkt, og spanieren var urørlig, da han overhalede Hamilton i Brooklands, på 23. omgang, ved brug af alt, hvad der kunne hives op af siddebrønden i form af DRS, KERS og spansk sparken og trampen på speederen.
Herefter startede jagten for alvor på de to Red Bulls, der begge fik to katastrofale pitstops på 26. og 27 omgang. Herefter faldt de tilbage på 3. og 4. pladsen, som de holdt til mål. Hamiltons økonomikørsel gjorde naturligvis ikke opgaven sværere for de to blå biler.
Det er også værd at nævne fremtidens mand, Paul di Resta i Force India. Skotten havde en forrygende kvalifikation, hvor han startede på P6, men et miserabelt pitstop midtvejs ødelagde alt for ham, og Force India-køreren måtte slutte på P15. Meget bedre blev det ikke, da han senere måtte i pit og skifte fronvinge efter et møde med Sebastian Buemi i Toro Rosso. Sidstnævnte måtte udgå efter at have flået sin bil i stykker af et opflænset bagdæk.
Løbets resultat lover godt for de resterende løb i sæsonen.
Efter de nye regler, hvor Red Bull-opfindelsen "blown diffuser" er blevet kendt ulovlige, ser det ud til, at både McLaren, men især Ferrari, er kommet tættere på de hidtil dominerende britisk-østrigske energidrikkende tyre. Italienerne har tilsyneladende fundet nye, spændende skruer at justere på og dermed også mere fart.
Følg med i næste afsnit af TV-serien, som endelig tegner til at blive spændende og ikke en nær så forudsigelig Red Bull-dominans, som hidtil set i sæsonen.
Vi er klar med en LIVE-rapport (uden tekniske problemer) d. 24. juli, hvor Tysklands Grand Prix køres på Nürburgring i de uforudsigelige Eifel-bjerge.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)