Pirelli ønsker kvalifikationsændringer

Under de sidste løbsweekender har de dårligste kørere i Q3 sparet på dækkene. Det har givet dem en fordel i det dæklotteri, som de nye Pirelli-dæk har vist sig at være. Unfair overfor dem, der prøver. Pirelli ønsker ændringer.

Pirelli test Abu Dhabi 16. og 17. januar 2011 . Copyright Pirelli

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 29/6 2011 klokken 08:06

Dækleverandøren Pirelli ønsker ændringer til kvalifikationsformatet.

Senest i Valencia, hvor Nick Heidfeld og Adrian Sutil ikke satte nogen tider, og dermed sparede et sæt dæk, men ydermere også muligheden for at vælge mellem den bløde og den hårde compound til start.

Det er en unfair konkurrencefordel, og derfor bør der laves en kvalifikationsændring, så kørere der bevidst undlader at kvalificere sig, bliver straffet. Ikke i form af strafplaceringer på gridden, men på antallet af dæk og dækcompound.

Pirelli sportschef Paul Hembery
Copyright Pirelli


Pirellis motorsportschef, Paul Hembrey, udtaler:

”Vi taler med holdene omkring reglementet. I øjeblikket hvis man ikke sætter en tid, for eksempel i Q3, så kan man selv vælge hvilke dæk man starter på. Det betyder, at man kan spare et sæt dæk fordi de vil være bedre at bruge i løbet.”

”Jeg har fremsat et forslag til Sporting Working Group for at sige, at under disse omstændigheder, så bør man tvinges til at bruge sine Q2-dæk i den situation – så der ikke er en fordel ved ikke at sætte en tid.”

Nick Heidfeld opnåede en unfair konkurrencefordel ved ikke at sætte en tid i Q3.
Copyright Lotus Renault GP


Nick Heidfeld, den ene kører der ikke satte en tid, bakker Renault op for deres strategi med ikke at sætte en tid.

”Da jeg kørte ud i Q3, så vi at Sutil ikke ville sætte en tid, så vi kom direkte ind fordi bilerne foran os havde kørt tider, der var væsentligt hurtigere.”

Denne skribent synes forslaget lyder rimeligt, og de manglende Q3-køreres omgange er med til at skabe et antiklimaks, der hvor spændingen burde være højest.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Trullis sidste sæson? V6-motorer nu officielt vedtaget »