Der var ikke de store ændringer i Formel 1, da det store cirkus endelig vendte hjem til Europa. Man kan måske diskutere om Tyrkiet er en del af Europa, men på den tyske tv-station var de ikke i tvivl. Formel 1 var kommet til Europa, og det var både godt og dårligt.
Godt på grund af tidspunktet, og fordi holdene har haft uger til at forberede de nye opgraderingspakker til de forskellige biler. Dårligt fordi der sjældent sker de store ting off-track i Europa. Således var det mest spændende umiddelbart, at de to Hispania Racing-kørere, Vitantonio Liuzzi og Narain Karthikeyan, trænede fodbold med den tyrkiske storklub Besiktas.
Tony og Narain trænede med fodboldholdet Besiktas
Copyright Motion-Company
Tony og Narain trænede med fodboldholdet Besiktas
Copyright Motion-Company
Tony og Narain trænede med fodboldholdet Besiktas
Copyright Motion-Company
Ellers var der ikke rigtig nogen store begivenheder før weekenden gik i gang. Lidt ærgerligt, men Pirellis store motorsportsdækfabrik ligger tæt på Istanbul, hvilket Pirelli markerede med to gruppefotos af henholdsvis alle kørerne, der for engang skyld ikke var i kørerdragter på et fællesfoto, og et af alle teamcheferne.
Et af de store emner, der blev diskuteret i Tyrkiet handlede om rettighederne til Formel 1. I øjeblikket er det firmaet CVC, der ejer disse, og har Mr. Bernie Ecclestone ansat som vellønnet medarbejder. Flere forskellige aktører skulle dog være interesseret i disse, et af buddene skulle komme fra News Corp. hvilket vil gøre Formel 1 til en betalingssport. Et andet bud skulle indirekte have Ferrari indover, men et er fakta, noget andet er rygter. Den kommende tid vil fortsat handle om et evt. salg af Formel 1.
Kørergruppefoto hos Pirelli
Copyright Pirelli
Teamcheferne samlet til Pirelli fællesfoto
Copyright Pirelli
Pirellis fire dækcompunds i Tyrkiet
Copyright Pirelli
Fredag på Istanbul Park
Normalt forbindes Tyrkiet med herligt sommervejr, men fredag morgen lå solen gemt bag nogle store regnskyer. Det betød, at vi skulle opleve en våd session i Tyrkiet, og selv om det nok er sket tidligere i de seks år, der har været kørt på banen, så husker jeg ikke nogle våde sessioner.
Det var lidt et nyt scenarie, og bestemt sjovt at se kørerne i uvante situationer, specielt hvad angår Turn 8. Turn 8 er det berygtede multi-apexsving, som fik æren af at tage fusen på verdensmesteren, der sendte sin Red Bull RB7, så hårdt ind i den modsatte mur, at holdet ikke kunne nå at gennemgå bilen for fejl inden anden trænings afslutning. Uheldet skete endda i første træning, og viste at selv Sebastian Vettel kan begå fejl.
Det var så også den eneste fejl han begik den weekend.
Pastor Maldonado
Copyright Williams F1
Liuzzi ser tv
Copyright Motion-Company
Jerome d'Ambrosio i den ikke opdaterede Virgin
Copyright Virgin Racing
Den store bisse fredag var Virgin-køreren Jerome d’Ambrosio der glemte at sætte farten ned i en gul flagzone. Onde tunger vil dog, at Virgin kører så langsomt, at man ikke kunne registrere, at farten ikke var sat ned. Det blev takseret til fem strafplaceringer i kvalifikationen lørdag.
De to træninger endte med Fernando Alonso og Jenson Button som hurtigste mand i første og anden træning. Links til træningsrapporter kan findes til højre for denne nyhed.
Lørdag på Istanbul Park
Lørdag var vejret det sædvanlige. Flot solskin og lune temperaturer. Ifølge TV3 Plus-kommentator, Nicolas Kiesa, var det nærmest perfekt under kvalifikationen med dette forhold mellem lufttemperatur og banetemperatur.
Sebastian Vettel havde fået sin bil tilbage, og ’Kinky Kylie’ var klar til narrestreger. Det var derfor ikke overraskende, at den tyske verdensmester placerede sin bil på toppen af træningstiderne lørdag formiddag.
For tre uger siden kvajede Mark Webber sig i kvalifikationen til det kinesiske grand prix. Han røg ud i Q1, men havde til gengæld masser af dæk tilbage til løbet søndag. Lewis Hamilton havde også et ekstra sæt bløde dæk i Kina, og denne opsparing af dæk gjorde udfaldet i Kina.
Nico Rosberg
Copyright Mercedes GP
Norbert Haug og resten af topledelsen var glade efter kvalifikationen.
Copyright Mercedes GP
Lewis Hamilton med den specielle Tyrkiet-kørerdragt.
Copyright McLaren Media
Klog af skade sparede alle hold deres bløde dæk så meget som muligt. Mest overlegent illustreret ved Sebastian Vettel, der kørte en fantomomgang i Q3 og kørte i pit med flere minutter tilbage. Som han sagde efter kvalifikationen, så måtte det briste eller bære, men han ville ikke risikere at mangle gummi i løbet.
Det gik godt, og Red Bull sikrede sig hele den forreste startrække efterfulgt af Mercedes’ Nico Rosberg og McLarens Lewis Hamilton. Lewis har nu kørt fem løb på banen, og alle gange er han startet fra den beskidte side af banen.
”Vi starter på den beskidte side af gridden – så vores største udfordring i morgen bliver at komme afsted fra linien. Hvert år har jeg startet på den beskidte side her.”
“Vi har ikke et ekstra sæt (ubrugte) dæk, men man ved aldrig hvad vejret gør i morgen.”
Med minutter tilbage af kvalifikationen var Sebastian Vettel klar til 'Vettel'-fingeren
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Heikki Kovalinen gjorde det godt i Q1, men manglede alligevel 8 tiendedele til sidst for at avancere til Q2.
Copyright Team Lotus
Nico Rosberg er ny mand i top 3 i kvalifikationen
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Med Nico Rosberg som treer blevet dette års kvalifikationsfoto lidt anderledes at se på. Michael Schumacher formåede endelig at køre sig ind i Q3 efter tre forgæves forsøg, og hos Ferrari var der lovende takter. Q3 blev dog årets første kvalifikation med begge biler fra de fem hold.
Søndag, løbsdag, Vettels dag
Søndag var det løbsdag, og havde der været tomt på tribunerne de tidligere dage, så var der noget mere opfyldt denne dag. Priserne var blevet kraftigt reduceret, og specielt på start/mål-langsiden var der godt opfyldt.
Du kan læse vores løbsrapport ved at benytte linket til højre for denne nyhed, så jeg vil ikke gå i detaljer med selve løbet. Jeg var dog ikke specielt underholdt, men skulle man spørge om man kan sejre sig selv ihjel, så vil jeg svare ja.
DRS-systemet gør det for nemt at overhale, og de raspende Pirelli-dæk gør ikke løbet spændende før til allersidst. Med hastighedsforskelle på op mod 15-20 km/t med aktiv DRS, så er det næsten blevet for nemt at overhale. Samtidig er kvalifikationen ofret for at spare dæk til løbet, og med fire pit stop til de fleste kørere, så er det svært at holde overblikket før der resterer ca. 10-15 omgange tilbage.
Sebastian Vettel fik et frækt tilbud
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Mark Webber
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Autografskrivning hos Team Lotus
Copyright Team Lotus
Med fire pitstop er der større mulighed for fejl i pitten, og hos McLaren måtte begge kørere opleve problemer ved et dækskift. Heldigvis blev alle dækkene på bilerne denne weekend, men der er heller ikke længere en konsekvens ved at smide et dæk på banen.
Her vender jeg tilbage til Kina, hvor en bil tabte et dæk. Mange kan måske huske, da Fernando Alonsos Renault tabte et dæk i Ungarn tilbage i 2009. Den gang blev holdet næsten diskvalificeret, da de havde sendt en bil ud på banen, hvor dækkene ikke var sat ordentligt på. Nu til dags sker der intet.
Sidste år indførte man også en kørersteward, der skulle tage kørerens synspunkt i uoverensstemmelser på banen. Her blev der delt straffe ud i større og mindre grad. I år er der heldigvis ikke så mange straffe, og den eneste straf der blev delt ud i løbet var en gennemkørselsstraf, da Pastor Maldonado kørte 103.5 km/t i pitten.
Kørersteward ved dette løb var Derek Warwick.
Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Nico Rosberg i 'Kejserens nye Mercedes'
Copyright Mercedes GP
Løbets gridpiger linet op foran et Force India
motorhome Copyright Force India
TV3 Plus kommentator Nicolas Kiesa sagde under løbet, at starterne var blevet pænere på grund af DRS-systemet, da man havde fået elimineret mange af hasardoverhalinger de første omgange tidligere gav.
En kører som dog var klar til kamp i går var russeren Vitaly Petrov. Sidste år var han som oftest udskældt, og lavede en del fejl, men i år er folk begyndt at trække i land. Vitaly er i Formel 1 på grund af de resultater han viste i GP2, og nu viser han det i Formel 1.
Det gik i går ud over Michael Schumacher i starten af løbet, og senere kollegaen Nick Heidfeld, der også blev ramt. Heidfeld var ikke tilfreds, da det var en farlig situation, imens Michael Schumacher tog det fulde ansvar for kollisionen.
”Det er klart at jeg ikke er tilfreds med min weekend, men jeg er selv ansvarlig for resultatet. Episoden med Petrov afgjorde mit race. Vi var meget tætte, og jeg var overrasket over, at vi ramte hinanden, men det var mest min fejl. Efter at have foretaget et så tidligt stop, så var løbet givet udfra det.
FIA præsident Jean Todt hilser på HRT Teamejer Jose Ramon Rabante
Copyright Motion-Company
Starten på Tyrkiets GP
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Kamp i den bagerste del af feltet
Copyright Williams F1
Jeg synes Petrovs overhaling var hasarderet, og en omgang senere ville den være foregået uden problemer. Til gengæld er det forfriskende at se en kører (udover Kamui Kobayashi), der tør prøve en overhaling på banen, og ikke i pitten.
De to McLaren-kørere var også meget ens i deres løb. Jenson Button kom forbi Lewis Hamilton, da Lewis kom for langt ud i sving 2, da han forsøgte en overhaling på Mark Webber i starten. Den næste del af løbet lå de to kørere og overhalede hinanden, men indbyrdes kamp lukker ikke hullet til de forreste.
Oppe foran var der Sebastian Vettel, der lavede endnu en opvisning. Ingen kunne røre tyskeren, der tog en flot og dominerende sejr af den slags, som blev forbandet væk tilbage i Michael Schumacher/Ferraris storhedsdage.
Der var god kamp mellem de to Lotus Renault-kørere
Copyright Lotus Renault GP
De to McLaren-kørere kæmpede så intenst indbyrdes, at en podieplacering kørte væk fra dem.
Copyright McLaren Media
Intern kamp hos Hispania Racing F1
Copyright Motion-Company
Man må ikke glemme Ferrari. Fernando Alonso endte på podiet og beviste endnu engang, at Ferrari har en bedre løbsbil end kvalifikationsbil, men det kunne sagtens have endt anderledes. Var han ikke kommet forbi Lewis Hamilton i starten af løbet, så var det nok gået anderledes. Det ændrer dog ikke på, at det var flot kørsel, der snuppede den sidste plads på podiet efter Red Bull-kørerne.
Felipe Massa gjorde det også godt, og er noget mere ’ovenpå’ nu end han har været siden teamordreballaden i Tyskland sidste år. Han overhaler nu og virker som en kører, der nu kører mere frit end tidligere. Måske har han indset, at Ferrari er klar til at skifte ham ud efter sæsonen, og kører nu for et sæde hos et andet hold.
Sebastian tager det ternede flag på ny
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
En glad Fernando på podiet
Copyright Ferrari Media
Vettel fejrer sejren
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Nede blandt de små hold var der overraskelser. Hvem skulle have troet, at Jerome d’Ambrosio ville køre hurtigere end Timo Glock, når han ikke kørte i den opdaterede Virgin MVR-02. At Timo Glock så aldrig kom ud til løbet på grund af et teknisk problem redder ikke Virgins weekend.
Ingen regner rigtig Hispania Racing F1 eller Narain Karthikeyan for noget, men denne weekend var det inderen, der gjorde det bedst. Om to uger kommer holdet med en opgradering, som de forventer rykker dem frem på gridden, om ikke andet så tidsmæssigt. Det virker som lang tid siden, at holdet ikke kunne køre en 107%-tid i kvalifikationen.
Team Lotus gør det ganske godt. Heikki Kovalainen nærmer sig efterhånden Q2, og der skal efterhånden ikke meget til før overraskelsen er hjemme. Denne weekend gjorde han noget som ingen anden holdkammerat til Jarno Trulli har gjort før, end ikke Fernando Alonso.
I Tyrkiet udkvalificerede Heikki Jarno for fjerde gang i træk, og det er ny rekord. Team Lotus kommer også med en opdateringspakke til løbet om fjorten dage i Barcelona, og medmindre Scuderia Toro Rosso kommer med en ordentlig opdatering, så kan begge Toro Rosso-kørere risikere ikke at opleve Q2.
Vettel-fingeren var fremme igen
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel med vindertrofæet
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Red Bull vinderbillede
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Jeg vil afslutte denne Dagen Derpå med min egen totalt subjective Top 3. Er I uenige, så er I velkomne til at komme med jeres egen Hot/Not-liste under kommentarerne.
Hot Top 3
1. Sebastian Vettel – Total dominans bliver denne gang belønnet
2. Fernando Alonso – Flot kørsel af vice-verdensmesteren
3. Turn 8 – Svinget som er endnu mere ekstremt end Eau Rouge og 130R
Hulken fremviser '1 from a billion hunt'-mærkaten
Copyright Force India
Nico Hülkenberg havde fået fredagstjansen
Copyright Force India
Karun Chandhok var tilbage som fredagskører
Copyright Team Lotus
Not Top 3
1. DRS og Pirelli-dækkene – De giver underholdning på banen, men overhalinger er blevet for lette, og vigtigheden af at have frisk dæk koster i træninger og kvalifikation.
2. Virgin Racing – En opdateret bil skulle gerne være hurtigere end den gamle
3. For få hold bruger fredagstestere