Pirelli har valgt en anden strategi end Bridgestone.
Bridgestone sluttede med nogle ultraholdbare dæk, hvis hårde compound kunne køre et helt løb, og med en kører som Jenson Button kunne den bløde compound nok gøre det samme. Det vil Pirelli lave om på.
I stedet for har man designet de nye dæk til at have en kortere levetid, hvilket vil medføre mindst to, på nogle baner tre pit stop.
Pedro de la Rosa forventer flere pit stop i år.
Copyright Pirelli
Det sagde Pirellis testkører, Pedro de la Rosa, efter den afsluttende Pirelli dæktest i Abu Dhabi, til den spanske radiostation i Barcelona, Rac1.
”Løbene bliver mere interessante, fordi man har designet et dæk til showet – specielt de superbløde, der er meget hurtige, men også har en meget stor nedbrydelse.”
”Kvalifikationen vil altid udgøre 70% af løbets udfald. Det er dog sandt at forskellen mellem den første og den anden compound er meget stor.”
Større forskel på dækblandingerne skal give flere pit stops.
Copyright Pirelli
”Så dem der starter længere tilbage end elleve, vil få en chance for at kæmpe om point, fordi det hårdere dæk holder meget længere end de bløde. Men det er naturligvis kun spekulation.”
Med flere dækskift udvider man strategien i løbene, og jo større chance for menneskelige fejl, jo større chance er der for at de også sker i løbene.