FIA har endeligt bekræftet det som jungletrommerne længe har rumlet om. Der kommer et nyt motorregulativ for Formel 1-sporten, og det inkluderer brugen af turbo.
Ud over at turboen kommer igen, for første gang siden McLaren og Honda dominerede i 1988, ændres der også meget andet på motorsiden.
Ayrton Senna, McLaren MP4-4. San Marino 1988_
Motorerne bliver 4-cylindrede 1,6 liters motorer med en benzinindsprøjtning der kører på omkring 500 bar. Omdrejningsbegrænseren kommer til at ligge ved 12.000 omdrejninger i minuttet.
Selvom dette lyder cirka ligeså spændende som en tunet Honda Civic, loves det at præstationerne ikke bliver meget anderledes end vi kender dem i dag.
Årsagen til disse forandringer ligger i at gøre sporten grønnere, og for at kunne give motorfabrikanterne mere mulighed for at investere i sporten, med det formål sidenhen at kunne overføre noget af teknologien til almindelige gadebiler.
Brændstofforbruget på de nye motorer vil være ca. 35% lavere end i dag, og holdbarheden skal også øges, da det i 2013 vil være tilladt at bruge 5 motorer på en sæson, og de efterfølgende år kun 4.