Peugeot fik revanche

Peugeot fik oprejsning efter det katastrofale 24-timersløb på Le Mans i sommers, da de i weekenden tog de to første pladser i Petit Le Mans-løbet på Road Atlanta. Jan Magnussen fik også succes, mens Tom Kristensen gentog placeringen fra Le Mans.

Peugeots vindertrio, alle tidligere Formel 1-kørere. . Copyright Peugeot Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 4/10 2010 klokken 19:10

Der er få rigtig store løb indenfor sportsvognsracing, som rigtig betyder noget. Sebring 12-timersløbet i marts, Le Mans 24-timersløbet i juni, og Petit Le Mans sidst på ALMS-sæsonen.

Efter Peugeots ydmygende nederlag til Audi i juni, var det tid til revanche.

Peugeot foran Audi i Petit Le Mans
Copyright Peugeot Media


Peugeot måtte dog kæmpe hårdt for sejren, som kun kom i hus på grund af en bizar episode hos den førende Audi.

Tom Kristensens holdkammerat Dindo Capello fik et problem med sin hjelm, hvor den brandhæmmende "elefanthue" indeni hjelmen gled ned over hans øjne og på det nærmeste blindede ham. Uden reelt at kunne se en hånd for sig, måtte Capello derfor sænke farten markant og nærmest i blinde køre i pit for at få afhjulpet fejlen.

Dermed overtog Peugeot føringen i løbet og den holdt helt til mål. Tom Kristensen, Allan McNish og Dindo Capello tog den sidste podieplads.

Løbets anden danske kører, Jan Magnussen, tog en noget overraskende sejr, der lignede afslutningen på Formel 1-verdensmesterskabet i 2008 og IndyCar-mesterskabet 2007.

Peugeot x 2 foran Audi
Copyright Peugeot Media


Sejren kom i hus på de sidste hundrede meter, da den ellers førende Ferrari, med tidligere Minardi-kører Gianmaria Bruni som den ene kører, løb tør for brændstof kun 400 hundrede meter fra mål.

Dermed fik Jan Magnussen endelig en sejr i GT2-klassen i år, og fik afsluttet den længste sejrstørke for Corvette i mange år.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sauber bekræfter Telmex og Sergio Perez Lotus med Red Bull-teknik i 2011 »