Det tog ikke lang tid at sige ja, da Grand Prix Tours manglede en rejseleder til at flyve nogle gæster fra Billund til Bergamo-lufthavnen udenfor Milano, og siden følges med de tilsvarende gæster fra Kastrup til Formel 1.
Som du nok har opdaget, står der lørdag i overskriften, og det skyldes, at vi først fløj fra Billund om fredagen. Jeg vil dog ikke spilde din tid med at fortælle om flyveturen, busturen til hotellet, indlogeringen på det flotte firestjernede hotel eller om Losanna 14, som er det pizzeria jeg har frekventeret fredag og lørdag.
I stedet fortæller jeg nu om en dag, der startede med et wake-up call fra receptionen klokken 6, og endte med en Quattro Salumi nede på Losanna sammen med en større del af Grand Prix Tours’ gæster, GPT-guiden Peter og Grand Prix Photo-fotografen Anders, der er med Peter Nygaard på Monza.
Dagen startede med tunge øjne, da receptionen ringede klokken 6. Søvndrukken fik jeg slæbt mig ud i bad for der skulle snart spises morgenmad, og vi skulle af sted klokken 7.15 ud til banen. Det kom vi dog ikke, da der tirsdag og lørdag er et stort marked på vejen udenfor hotellet, og det blokerede for den bus vi skulle med.
Indgangen til Monza
Copyright Michael Ewert
Drikketaske
Copyright Michael Ewert
Der blev kørt tæt i F BMW
Copyright Michael Ewert
Carlos Sainz Jr
Copyright Michael Ewert
Madboder ved banen
Copyright Michael Ewert
Så vi kom en halv time for sent af sted, men hvad gør det når der venter en hel dags race forude, og for flere af turens gæster var det første gang til Formel 1. Det er altid spændende at se forventningerne i øjnene på de gæster, der ikke har oplevet det sus det giver første gang en Formel 1-bil kommer tordnende forbi. Og så lige på Monza.
Banen over alle baner, hvis man spørger mig. Jeg glædede mig til gensynet med banen, som oser af atmosfære og mærke historiens vingesus, de gode som de mindre behagelige, omkranse ens krop i en forventning af kommende forløsning.
Vi ankom tids nok til banen, men ikke tids nok til at se, men kun høre de unge GP3-løver kvalificere sig til aftenens løb. Jeg var dog på plads på Tribune 23, da Formel BMW-løbet skulle starte.
Det endte med hollænderen Robin Frijns som vinder (og vist nok også mester i klassen), men selve løbet bød på buler i hobetal og flere ødelagte forvinger. Alligevel kørte de unge kørere rundt som om intet var sket, andet end at hastigheden af naturlige årsager blev sat lidt ned i svingene.
Efter F BMW-løbet var der tid til lige at sondere terrænet lidt og sige tak for den varme modtagelse fra banen. Der var dog ikke så lang tid til Formel 1, og med en dag mindre, så skulle man ikke gå glip af noget. Resultatet og træningens afvikling kan du læse på BMF1, men det var kærkomment at se F1’erne igen.
Vitaly Petrov
Copyright Michael Ewert
Felipe Massa
Copyright Michael Ewert
Lewis Hamilton
Copyright Michael Ewert
Michael Schumacher
Copyright Michael Ewert
Mark Webber
Copyright Michael Ewert
Om det var banen, den skyfri himmel, måske temperaturen over de 30 grader skal jeg ikke kunne svare på, men der var så meget mere knald på end for halvanden måned siden på Hockenheim. Det var noget tilskuerne kunne lide og specielt når der kommer en Ferrari forbi.
Jeg behøver ikke skrive, at vinderen af kvalifikationen modtog et jubelbrøl fra de mange tifosi, der trykkede tågehornene bund, lod flagene blafre i de sjældne vindstød, og hujede selv om de kun kunne se Fernando Alonso på storskærmen. Kort før slut kørte han i pit, så han kom aldrig ud på en æresomgang.
Igen kan du læse om kvalifikationen og se resultatet på BMF1, så det springer vi også henover, men tiden mellem den frie træning og kvalifikationen gik på at se de mange merchandiseboder inde på banen og i den officielle F1 Village bag hovedtribunerne.
Fernando Alonso
Copyright Michael Ewert
Pedro de la Rosa
Copyright Michael Ewert
Jenson Button
Copyright Michael Ewert
Timo Glock
Copyright Michael Ewert
Heikki Kovalainen
Copyright Michael Ewert
Det var rart at se området tørt ovenpå vandpantominen i 2008, men også lidt trist at se, at der lørdag ikke var flere boder. Red Bull var der ikke med deres store telt, Bridgestone var der ikke med deres Ferrari showcar, Santander var der ikke, Mercedes havde en lille stand, men Renault derimod sejrede på to fronter.
De havde kunder i butikken, og så havde de et stort telt med diverse modeller inklusiv en Renault Megane Trophy-racer og en Renault F1-showcar. Absolut godkendt af Renault, der også havde en showcar stående hos Magneti-Marelli, men hvor var Ferraris showcar? Den stod måske et andet sted, men de logiske steder var der ikke nogen.
Robert Kubica
Copyright Michael Ewert
Sebastian Vettel
Copyright Michael Ewert
Bemærk den grønne maling på bagvingen
Copyright Michael Ewert
Porsche Super Cup
Copyright Michael Ewert
Porsche Super Cup
Copyright Michael Ewert
Efter Formel 1-kvalifikationen er kørt er der ikke lang tid til GP2-hovedløbet skal afvikles. Jeg blev derfor på tribunen for at se de kommende stjerner give den gas på den sidste rigtige højfartsbane. Det gik dog ikke særlig godt, da de kørte sammen igen og igen og sikkerhedsbilen måtte på banen flere gange. Det gav et trist afbræk i løbet, og bilerne kørte i pit i tide og utide.
Der er godt nok et obligatorisk pitstop indlagt i hovedløbet, men jeg endte med at løbe sur i løbet, tør for væske og et ønske om at komme lidt væk fra den brændende sol, der fra en skyfri himmel brugte dagen på at give mig permanente briller i fjæset.
Christian Vietoris GP2-kører
Copyright Michael Ewert
Ex-Red Bull Junior-kører Brendan Hartley
Copyright Michael Ewert
Sergio Perez GP2
Copyright Michael Ewert
Sam Bird GP2 Copyright Michael Ewert
Pastor Maldonado udgår
Copyright Michael Ewert
Pastor Maldonado udgik med vingeskade forrest og bagerst
Copyright Michael Ewert
I stedet fortrak jeg fra min tribune og begyndte at søge op mod merchandiseområdet midt på banen. Vi skulle køre retur til hotellet klokken 18 og jeg sad et godt stykke fra busholdepladsen, så GP3-løbet var allerede afskrevet. I et løb hvor evigt uheldige Michael K. Christensen (lod jeg mig fortælle) gennemførte.
Jeg valgte at tage den lange vej tilbage til bussen. Godt nok var der et stykke at gå, men heller ikke så langt, så jeg tog vejen langs med helikopterpladsen. Jeg nåede lige at se Jackie Stewart gå ind på helikopterpladsen, men det store koryfæ på denne bane er stadig den enorme stejlkurve, der får amerikanske ovalbaner til at ligne 400 meter-banen på dit lokale stadion.
Porsche på parkeringspladsen
Copyright Michael Ewert
Renault Megane Trophy-racer
Copyright Michael Ewert
Santander piger
Copyright Michael Ewert
Santander piger
Copyright Michael Ewert
Santander pigerne var populære
Copyright Michael Ewert
Den skulle man under, og det er en mærkelig oplevelse at gå mod den. Den er ikke lodret, men det ser næsten sådan ud. På vejen stod et par dansepiger, af den slags mænd godt kan lide at se, og dansede på et par tønder. Vild jubel og kameraerne var rødglødende imens de æggende spillede op til alle de mænd, der alle havde ladet fantasien vandre.
Udenfor banen mødte jeg nogle andre af turens deltagere. Det er altid hyggeligt at se et velkendt ansigt og høre det danske sprog for selv om der er danskere på Monza, så er det ikke dem man umiddelbart lægger mærke til. Ved bussen var der et skur med en nogen speciel automat. Det lignede mest en sodavandsmaskine af dem man kender hjemmefra arbejdspladserne, men den var noget mere speciel.
Hollandske racerfans
Copyright Michael Ewert
Fire hjul er hurtigere end to ben
Copyright Michael Ewert
Peter Nygaard foredrag på Hotel Una Scandinavia
Copyright Michael Ewert
Tilskuere til Peter Nygaard foredraget
Copyright Michael Ewert
Det var nemlig frisk mælk man tappede, og det var der mange der benyttede sig af. Dog ikke nogle af turens gæster, men en noget pudsig anordning. Man skulle naturligvis betale for mælken, men så fik man en halv liter for 50 eurocent og en liter for 1 euro. Hver 10 cent gav 1 dl.
Lidt over halv otte var der foredrag/spørgetime med motorsportsfotograf- og ekspert Peter Nygaard på hotellet. Det benyttede en stor del af turens gæster sig af, og efter en længere spørgetime afsluttedes mødet. Peter Nygaard kan man møde på alle Grand Prix Tours’ ture.
Da klokken efterhånden nærmede sig 21, så var det jo nærliggende at tage ned Losanna og få en pizza og lidt at drikke. Det var en succes fredag, og ikke dårligere om lørdagen, hvor flere af turens gæster havde fundet sig til rette om de firkantede borde udenfor pizzeriaet.
BBC Reporter ved Juan Manuel Fangio/Mercedes granitstatuen
Copyright Michael Ewert
Dansepige
Copyright Michael Ewert
Dansepiger
Copyright Michael Ewert
Dansepige
Copyright Michael Ewert
Mæt af både pizza og dagens oplevelser, og med et ansigt som trængte til en gevaldig omgang after-sun sidder jeg nu på hotellet og skriver denne turbeskrivelse. I morgen tager vi af sted 7.30 og her skal der ses GP3, så med disse ord vil jeg afslutte dagens turbeskrivelse og lægge mig til at sove.
Til information er denne turbeskrivelse skrevet lørdag, men af praktiske årsager kommer den først op nu. Beskrivelsen af søndag kommer fredag.