Herunder kan du læse vores LIVE dækning af kvalifikationen til Italiens Grand Prix på legendariske Monza:
McLaren, Red Bull og Ferrari har domineret de 3 træninger, før dagens kvalifikation. Derfor må man formode, at de samme 3 hold, vil være med helt fremme.
Bedste bud er selvfølgelig endnu en Red Bull-pole position, alt andet vil være utopi, set i lyset af hvordan sæsonen er gået indtil nu.
Men både McLaren og Ferrari vil gøre alt for at komme forrest til morgendagens løb. Ikke mindst Alonso har virkelig behov for en god placering og et topresultat søndag. Skulle han ende med en DNF igen, skal der et mindre mirakel til for at Alonso og Ferrari kan hæve årets VM-trofæ.
Fernando Alonso Copyright Michael Ewert
Q1
Så er de første 20 minutters kvalifikation startet. Vejret er tørt, godt og lunt - en typisk italiensk efterårsdag. Glock er første mand på banen, han kan som de andre vælge mellem Bridgestones hårde og bløde dæk. I modsætning til andre baner, er der ikke noget åbenlyst bedste valg af dæk på Monza.
1.22.498 var 3. trænings bedste tid og første tid i kvalifikation, sat af Glock er næsten 10 sekunder fra den. Den barberes dog hurtigt ned af Button med en ny tid på 1.23.693.
Massa, Vettel og Webber mangler stadig at komme ud. De burde ellers have lært lektien i år.
Ferrari og McLaren skiftes til at have skiftende føringer - pt. er det Hamilton, der er i front. 10 minutter tilbage, og det lader til, at der er slagsmål fra starten af kvalifikationen.
Webber og Vettel er nummer 8 og 9, efter 10 minutter. Ikke imponerende, men vi har tidligere set hvordan de Røde Tyre slår til i kvalens sidste sekunder.
Med 7 minutter igen er der lettere stilstand. Force India er ikke gode venner med Monza, placeringer som nummer 17 og 18 er ikke vanlig stil for det indiske hold. Det giver dog selvfølgelig plads til at de 3 små hold kan stikke frontvingen frem og måske knibe sig med i Q2.
Massa, Alonso, Hamilton, Button, Vettel, Webber - top 6 er knivskarpt skåret ud. Imens Liuzzi går fra skidt til meget skidt, med tekniske problemer, er han sandsynligvis ude af dagens kvalifikation.
2, måske 3 omgange tilbage for de håbefulde - top 6 er tilfredse, mens resten af feltet jagter en placering i Q2.
Yamamoto er dårligste mand, med 1.27.360 - det ville dog placere ham indenfor 107% reglen, med 106,1% af bedste tid.
Q1 er slut, men vi mangler de sidste tider. Sikkert er det dog at Massa, Alonso og Hamilton topper skemaet.
Yamamoto, Senna, di Grassi, Glock, Liuzzi, Kovalainen og Trulli er ude efter Q1.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:22.421 |
7 |
2. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:22.646 |
7 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:22.830 |
5 |
4. |
Jenson Button |
McLaren |
1:23.085 |
5 |
5. |
Robert Kubica |
Renault |
1:23.234 |
7 |
6. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:23.235 |
6 |
7. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:23.431 |
8 |
8. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:23.493 |
7 |
9. |
Nico Hülkenberg |
Williams |
1:23.516 |
9 |
10. |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:23.529 |
11 |
11. |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:23.695 |
11 |
12. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:23.744 |
10 |
13. |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:23.840 |
11 |
14. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:24.083 |
10 |
15. |
Vitaly Petrov |
Renault |
1:24.086 |
9 |
16. |
Kamui Kobayashi |
Sauber |
1:24.273 |
9 |
17. |
Pedro de la Rosa |
Sauber |
1:24.442 |
8 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
18. |
Jarno Trulli |
Lotus |
1:25.540 |
10 |
19. |
Heikki Kovalainen |
Lotus |
1:25.742 |
11 |
20. |
Vitantonio Liuzzi |
Force India |
1:25.774 |
3 |
21. |
Timo Glock |
Virgin Racing |
1:25.934 |
11 |
22. |
Lucas di Grassi |
Virgin Racing |
1:25.974 |
10 |
23. |
Bruno Senna |
Hispania Racing |
1:26.847 |
11 |
24. |
Sakon Yamamoto |
Super Aguri |
1:27.020 |
10 |
Q1
Q2
Som om en 21. plads ikke var skidt nok for Glock, så rykkes han i bunden af feltet i morgen, da man har arbejdet ulovligt på hans gearkasse før kvalifikationen. Man kan kun undres over at så højtbetalte folk ikke forstår elementære regler i Formel 1, især når motorer og gearkasser er plomberet og kontrolleres af FIA-kontrollører.
Så er Q2 i gang, og som sædvanligt er der en hurtig strøm af biler på banen. Her er det at slaget for alvor skal stå - det er sket en del gange i denne sæson, at topkørere har misset Q3.
Hamilton starter på bløde dæk, mens resten er på den hårde udgave.
Ferrari og McLaren lader til at have sat sig solidt på de første 4 pladser. Red Bull lader ikke til at have ret meget i posen i dag, ellers så gemmer de det godt.
Der er næsten et sekund mellem bedste tid og bedste Red Bulls tid. Det bliver svært at hente til Q3.
3 minutter igen, de la Rosa, Alguersuari, Petrov, Kobayashi, MS og Sutil hænger i det italienske dynd.
Sidste omgang. Hamilton og Kubica er de eneste, som ikke er på banen. Det koster nok Kubica deltagelsen i Q3.
Slut. De la Rosa, Buemi, Petrov, Kobayashi, MS og Sutil er alle ude efter Q2. Overraskende at både MS og Sutil er ude.
Ferrari med Alonso topper, foran af de 3 andre fra Ferrari og McLaren.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:22.297 |
17 |
2. |
Jenson Button |
McLaren |
1:22.354 |
15 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:22.394 |
10 |
4. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:22.610 |
17 |
5. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:22.701 |
16 |
6. |
Mark Webber |
Red Bull |
1:22.706 |
18 |
7. |
Robert Kubica |
Renault |
1:22.880 |
11 |
8. |
Nico Hülkenberg |
Williams |
1:22.989 |
18 |
9. |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:23.055 |
19 |
10. |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:23.142 |
21 |
Ikke kvalificeret til næste afdeling |
11. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:23.199 |
16 |
12. |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:23.388 |
19 |
13. |
Kamui Kobayashi |
Sauber |
1:23.659 |
17 |
14. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:23.681 |
19 |
15. |
Vitaly Petrov |
Renault |
1:23.819 |
17 |
16. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:23.919 |
19 |
17. |
Pedro de la Rosa |
Sauber |
1:24.044 |
16 |
Q2
Q3
10 minutter tilbage før det sidste europæiske grand prix's startopstilling afgøres.
Intet nyt. Ferrari og McLaren fortsætter dominansen. Skal det virkelig lykkes dem at snyde årets hold i Formel 1?
Meget mærkeligt. 5 minutter igen og hverken Barrichello, Rosberg eller Hulken har sat en tid.
Er Hamilton bekymret for sin motor? Kun 13 omgange i dagens kvalifikation, hvilket er markant mindre end hans konkurrenter.
3 minutter igen og der pittes for at optimere til de sidste 1-2 flyvende omgange.
1 omgang tilbage for de sidste 10 kørere - hvem ender med pole og hvem ender med en lang næse? Det ser godt ud for Alonso og noget mindre godt for Red Bull, der åbenbart lider under de nye aero-regler.
Monza passer åbenlyst heller ikke Rosberg og Kubica. Begge er langt under normal standard og Rosberg er ikke mindre end 4 sekunder efter bedste tid. Ganske uhørt i Q3.
Alonso er i prov. pole, hvor tiden løber ud, og nu kan han bare vente.
Tiden er løbet ud, og Hamilton ender helt nede som nummer 5. For en gangs skyld har Red Bull ikke domineret kvalen.
Nr. |
Kører |
Hold |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Fernando Alonso |
Ferrari |
|
17 |
2. |
Jenson Button |
McLaren |
|
15 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren |
|
10 |
4. |
Felipe Massa |
Ferrari |
|
17 |
5. |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
|
16 |
6. |
Mark Webber |
Red Bull |
|
18 |
7. |
Robert Kubica |
Renault |
|
11 |
8. |
Nico Hülkenberg |
Williams |
|
18 |
9. |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
|
19 |
10. |
Rubens Barrichello |
Williams |
|
21 |
Q3
Rosberg får endelig fart i raceren og ender som bedste mand af resten.
Vi kan virkelig se frem til et interessant løb i morgen. Både Ferrari og McLaren virker stærke, og der vil sandsynligvis være hård kamp mod første sving.
Se det samlede kvalifikationsresultat
her.
Følg med når vi dækker det LIVE fra klokken 14.00.