Det var temmelig dramatiske crashes, som først Nico Hülkenberg og siden Rubens Barrichello kom ud for under Monacos Grand Prix.
Kort efter løbet oplyste teamet, at årsagerne ville blive klarlagt, når bilerne kom tilbage på fabrikken, og i dag bekræfter teknisk direktør, Sam Michael, hvad forklaringen på uheldene er.
For Hülkenberg blev løbet brat afsluttet allerede på åbningsomgangen, da tyskeren bragede ind i barrieren tæt på udkørslen fra den lange tunnel ud mod havneanlægget.
Allerede under starten blev bærearmen til frontvingen på Nico Hülkenbergs FW32 beskadiget og forårsagede ulykken i tunnelen. Copyright Williams F1
"Nico havde en fejl på koblingsskiftearmen på rattet allerede på startgridden,” forklarede Sam Michael til Autosport. ”
”Under starten berørte han endvidere en HRT-racer i sving 1 og dette forårsagede en skade på bærearmen til forvingen. Da han kom ind i tunnelen, forårsagede den ødelagte forvinge dermed, at han understyrede og fortsatte ind i barrieren."
"Rubens havde en fejl på baghjulsophænget," fortsætter Michael. "Vi har en idé om, hvad det kan skyldes, men for at være helt sikker vil vi afvente resultaterne af vores materialetest på fabrikken, men det vil ikke være et problem, vi ser fremover.”
Michael bekræftede også, at fejlene ikke var på de nye dele, der var kommet på bilen efter den seneste opgradering.
"De dele, som fejlede under løbet var ikke fra det nye design. De har været på bilen siden starten af sæsonen," sagde han.
Han tilføjede, at ulykkerne ikke vil stoppe Williams, som er godt i gang med udviklingen på FW32 frem mod det næste løb i Tyrkiet om to uger.
Rubens Barrichello fik en fejl i baghjulsophænget og udgik på dramatisk vis Monaco. Copyright Williams F1
"Selvfølgelig har vi en betydelig arbejdsbyrde med at erstatte beskadigede dele såsom diffusere og forvinger. Men chassiset var uskadt, og det er positivt," sagde Michael.
"FW32’erne var gode i Monaco, og de var helt klart forbedrede i forhold til det foregående løb, men vi erkender, at vi stadig har noget arbejde at gøre, før vi bliver mere konkurrencedygtige. Jeg er sikker på, at vores relative fart vil blive forbedret i Barcelona, men som altid afhænger meget af, hvordan de andre hold formår at forbedre sig. ”
"Jeg har tillid til, at vores udvikling af bilen bevæger sig den rigtige vej. Vi har en opgraderingsplan til Istanbul, men vores første prioritet i øjeblikket er, at få reparationerne færdige på begge biler,” slutter Sam Michael.