Formel 1-holdene arbejder i øjeblikket på fremtidens motorregulativ.
Der er enighed om at motorerne skal være mindre forurenende end det vi kender i dag, og måden at gøre det på bliver at gøre dem mindre, således man også kan få glæde af den knowhow man får, til automobilindustrien.
Derfor arbejdes der på at de nuværende 2,4 liters V8-motorer skal skiftes ud med 1.5 liters, 4 cylindrede motorer med biturbo og GDI teknologi.
RS27 V8 motoren
GDI teknologien er benzinmotorernes svar på commonrail dieselmotorerne, og opnår en større ydelse i forhold til forbruget, end man kender på traditionelle indsprøjtningsmotorer. Flere bilmærker, herunder Mercedes, kører med teknologien i dag på deres gadebiler.
Man forventer at en 1.5 liter biturbo vil kunne yde nogenlunde det samme antal hestekræfter, som de motorer vi kender i dag.
Da den nye aftale først skal godkendes og siden træde i kraft pr. 2013, vil den nuværende motorfrysning blive forlænget indtil da. Den nye aftale skal gælde i 6 år.
Norbert Haug
Kun Mercedes’ Norbert Haug har udtalt sig tvivlsomt om den nye plan. ”naturligvis skal vi være opmærksomme på forbruget, men en enkelt flyvning fra Europa til Japan med en Jumbojet (Boeing 747 red.) bruger mere brændstof end en hel Formel 1-sæson. Det sætter tingene lidt i perspektiv,” fortæller Haug.