Formel 1's sandsynlige skifte til mindre turboladede motorer fra 2013 skal omfatte indførelse af avanceret brændstofeffektivitet, og den nyeste teknologi skal i endnu højere grad gøre sig gældende i sporten. Det mener Ferraris CEO, Amedeo Felisa.
Med planerne om at F1-motorernes størrelse skal neddrosles fra de nuværende 2,4 liter til 1,5 liter og ekviperes med 670 HK, virkende fra og med 2013, mener Felisa, at sporten skal være endnu dristigere til at favne den nyeste teknologi, og samtidig udvikle på den mere økonomisk, fordelagtige brændstofteknologi, GDI (Gasoline Direct Injection).
BMW P86 V8-motor. En herlig ting at have liggende ude foran.
Under biludstillingen Beijing Motor Show i dag, fredag, udtalte Felisa til bladet Autocar, at F1 kunne gøre mere for forbedre sin relevans for bilindustrien ved at begynde at benytte sådanne motorer.
"Hvis F1 drejer sig om at udvikle noget nyttigt til brug for almindelig bilkørsel, så er den bedste løsning en motor, der er turboladet og benytter GDI. Det vil vi gerne støtte,” lovede han.
"Det er den bedste løsning til effektiv kørsel og optimal udnyttelse af motoren på en positiv måde."
Tidligere i denne uge sagde Mercedes Benz Motorsport boss, Norbert Haug, at han også forventer at der vedtages brug af mindre motorer i F1, men han opfordrede samtidig til forsigtighed overfor dem, der mener, at sporten skal gøres helt "grøn".
"Det fascinerende ved Formel 1 er jo netop, at det er hurtigt, støjende og helt ude til grænsen," udtalte han Autosport.
Kommer din bil til at se ud som indersiden af en BMW-Sauber F1-racer?
"Vi kan diskutere grønne initiativer, men Formel 1 skal være teknisk drevet. Hvis du flyver fra Europa til Japan i en 747 (Jumbojet, red.), vil du bruge mere brændstof end i en hel F1-sæson. Man bliver nødt til at se på det samlede billede.
"Vi skal være opmærksomme på, at vi er ved at bygge de reneste biler, vi nogensinde har set i Formel 1. Motoren vil blive neddroslet i 2013, fordi brændstofforbruget skal ned, og vi er nødt til at skære ned på CO2-udledningen.”
”Men vi må ikke tro, at en 700 HK-motor vil ende med at blive den grønneste bil nogensinde. Det ville ikke være særligt godt,” fastslog Norbert Haug.