Alexander Wurz sad som den ene af de tre officielle dommere ved det kinesiske grand prix. Selv om mange er glade for den blødere linie, hvor et løb ikke straffes i stykker, så er der også et ønske om at komme væk fra den løssluppenhed, som flere kørere har udvist.
Største synder i år hedder Lewis Hamilton, der har fået en reprimande ved hver af de seneste to løb. Men hvad betyder det at få en reprimande, og hvor mange reprimander går der på en straf? Det er to af de spørgsmål, som Martin Brundle ønsker svar på.
Sebastian Vettel foran Lewis Hamilton efter pit stoprunden
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Martin har en klumme på BBC’s hjemmeside, og her langer han ud efter de manglende straffe.
”De modtog begge (Sebastian Vettel og Lewis Hamilton) en reprimande, men hvad betyder den? Hvor længe varer en reprimande og hvor mange må man opnå før en rigtig straf?”
Det drejer sig i dette tilfælde om pitlane-episoden mellem Red Bull-køreren og McLaren-køreren, der kunne være endt rigtig grimt.
”De er heldig, at jeg ikke var den faste kørersteward denne weekend fordi jeg ville have kraftigt have anbefalet en placeringsstraf til bege ved næste løb i Barcelona. Beslutningerne indtil videre har skabt en meget farlig præcedens.”
Jenson Button ville ikke have vundet, hvis Martin Brundle havde været dommer i søndags.
Copyright Bridgestone Motorsportmedia
Løbsvinder Jenson Button ville heller ikke have sluppet for Martin Brundles vågne øjne. Han ville også have været tildelt en straf, og den var nok faldet i løbet med det samme.
Den skulle han have for sin kørsel bag sikkerhedsbilen, hvor han trak tempoet ud af feltet lige før genstarten.
”Jeg ville ikke være blevet en populær steward hos mit tidligere hold, McLaren, men det job handler ikke om popularitet. Spørg en hvilken som helst dommer.”