Räikkönen tror på podie i Ungarn

Kimi Räikkönen tror, at en podieplacering i Ungarns Grand Prix er en reel mulighed, og begrunder det med banens layout, som han mener, er en fordel for Ferrari.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 16/7 2009 klokken 13:07

Räikkönen på podiet i Ungarn? I lyset af finnens hidtidige resultater kan spørgsmålet virke illusorisk, men ifølge finnen er Hungarorings layout det rene guf for Ferrari F60.

”Med de mange langsomme sving på Hungaroring burde F60 køre godt,” udtaler Räikkönen. ”Dertil kommer, at temperaturerne er lidt højere end weekendens løb i Tyskland. Det kunne være stort at få endnu en podieplacering.”

Finnen udtaler, at han er tilfreds med udviklingen på F60, selv om den stadig mangler en del downforce i hurtige sving.

Photoshop? Nej, Kimi smiler faktisk, og han håber at komme til det igen på Hungaroring.

”Jeg stiller op med en ny bagvinge, som arbejdede ret godt på Felipes bil, og der er stadig gode chancer for, at vi stiller op med yderligere modificeringer,” fortsætter han.

”F60 havde nogle opdateringer (i Tyskland, red.) og setup’et var egentlig helt fint, men som man kunne se i nogle sektorer, betaler vi stadig en høj pris hvad angår downforce.”

Hidtil har løb i Tyskland ikke givet de store resultater for finnen. I 15 starter har han kun været i pointene fire gange og aldrig sluttet bedre end treer, så der hviler en vist uheld over besøgene i Eifelbjergene.

”Uheldet ser ud til at følge mig på tysk jord,” indrømmer Räikkönen. ”Jeg har kun gennemført løb på Hockenheim og Nürburgring nogle få gange, så der er helt tydeligt, at jeg ikke er heldig her.”

Finnen var (igen) involveret i et lettere sammenstød med Adrian Sutil i Force India, men stewards besluttede efter løbet, at det var en såkaldt ’racing incident’. Årsagen til at hans Ferrari senere opgav ævred skyldtes en utæt oliekøler.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1 på Ringen – Dag 2 Todt Stiller op til FIA valget »