Selv om Felipe Massa i weekenden scorede en podieplacering med sin tredjeplads i Tysklands Grand Prix på Nürburgring, så udtaler Ferraris teamchef, Stefano Domenicali, at teamet ikke vil fortsætte udviklingen på den nuværende model, F60.
Efter løbet på Nürburgring blev teamchefen spurgt, hvornår udviklingen på F60 vil stoppe.
”Det bliver meget snart,” udtalte han.
Kimi Raïkkönen i F60. Udviklingen på modellen sættes nu på hold.
”Vi er allerede startet noget af arbejdet på det nye projekt, og indenfor de næste par uger vil vi reelt skifte helt over til det, for at sikre os, at vi ikke mister noget tid overhovedet.
”Vi ved, at næste sæson vil være afgørende, og vi ønsker helt bestemt at starte med mere fart end vi gjorde i år. Så det er mere et spørgsmål om dage end uger.”
Domenicali oplyste, at det har været vanskeligt at forudse bilen reaktion, løb for løb, idet bilen performance har svinget fra dag til dag, alt afhængig af omstændighederne – noget som han i øvrigt mener, gælder for samtlige teams.
”Det er nødvendigt at vi i år er meget forsigtige, fordi det er svært at forstå bilens reaktioner under de forskellige omstændigheder. Det gælder for hvert eneste team. Vi så f.eks. Renault sætte nogel fantastiske omgangstider (på Nürburgring, red.), og for vores vedkommende varierer det afhængigt af omstændighederne,” forklarede Domenicali.
Stefano Domenicali i midten sammen med John Howett (tv) og Flavia Briatore (th).
”Det mest kritiske element i år er at forstå, hvad der sker med vores bil under de forskellige omstændigheder på forskellige dæk. Efter nogle få løb så vi, at det samme også gjaldt for de andre teams. Det kan virkelig gøre en forskel.”
Domenicali giver KERS en del af æren for søndagens 3. plads på Nürburgring, men af teamchfens udtalelser fremgår det klart, at Ferrari allerede har fået armene ned. Man er realistisk.
”Tyskland var godt for Felipe og Kimi. Vi havde en god start, og jeg må sige, at KERS arbejdede fint…”
”Men vi bliver nødt til at bevare benene på jorden, fordi de andre teams bestemt ikke sover i timen. De vender tingene rundt – se f.eks. hvad vi så i weekenden med Renault, McLaren og Force India,” advarede Domenicali.
”Det var uheldigt for Hamilton, at han tabte løbet, og vi ved ikke, hvor han var endt, hvis ikke han havde fået den punktering efter kontakten i starten.”