Ringen er fri og kampen kan begynde. I det ene ringhjørne finder vi FIA (World Motor Sport Council), og i det andet FOTA (Formula One Teams' Association). Førstnævnte repræsenteres af Max Mosley, sidstnævnte af Luca di Montezemolo, Ferraris præsident. Og d'herrer er bestemt ikke hjertevenner.
Stridens æble er det kommende budgetloft på 45 mio. euro, som FOTA ikke vil finde sig i bliver trukket ned over hovedet på dem.
FIA, i det højre hjørne, fastholder, at budgetloftet er nødvendigt for at gøre det økonomisk attraktivt for mindre, private teams at deltage i Formel 1-cirkusset samtidig med at organisationen hævder, at den finansielle krise nødvendiggør en total revision af økonomien i F1.
Luca di Montezemolo (midten), den ene af kamphanerne, har lagt en plan.
FOTA, i det venstre hjørne, er godt og grundigt trætte af at blive trukket rundt i ringen af FIA (læs: Max Mosleys) påfund. Man fastholder bl.a., at et budgetloft vil ødelægge grundlaget for udviklingen i motorsportens kongeklasse samt medføre massive fyringer på teamenes fabrikker, og det hverken kan eller vil man gå med til.
Uret tikker ubønhørligt, idet FOTA i søndags bekendtgjorde, at sammenslutningen vil mødes i morgen, torsdag, for at fastlægge den kommende strategi, regler, økonomi mv. for en eventuel konkurrerende løbsserie til det nuværende Formel 1.
Udfaldet af dagens kamp afhænger, set fra undertegnedes synspunkt, i høj grad af hvilken imødekommenhed FOTA mødes med af den evigt konfrontative FIA-præsident, Max Mosley – en mand der efter manges mening er svær at nå og som bestemt ikke kan anbefales som international fredsmægler, når han en dag går på pension.
FIAs præsident, Max Mosley, har også en plan.
En anden ubekendt faktor er FOTA selv. Man aner nemlig en vis uenighed i sammenslutningen. Ross Brawn, teamchef hos Brawn GP, var i søndags iskold i sin udmelding, hvor han udtrykte, at toget var kørt. FOTA kommer med sin egen serie uanset, hvad FIA finder på.
Martin Whitmarsh, teamchef hos McLaren, var derimod noget blødere i sin formulering. Han er talsmand for, at man lige klapper hesten og ser, hvad FIA har med i posen til mødet i dag.
McLaren-chefen mener, at uenigheden i høj grad handler om store egoer og følelser, og at man må gøre hvad man kan for at nå til en løsning, ”hvor der bliver mulighed for at alle kan arbejde sammen,” som han udtrykker det.
Sammen med os andre sidder Williams og Force India på tilskuerpladserne – de to sidstnævnte ikke fordi de har lyst, men fordi de er kontraktligt bundet til Formel 1 og dermed FIAs forgodtbefindende.
Men i eftermiddag ved vi meget mere.
Ringen fri!