Prodrive og Richards er det seneste team, der har ansøgt om de tre ledige pladser fra næste år. De andre opkomlinge er Campos Meta1 og Team USF1. Det forventes, at også Lola kommer med en ansøgning inden fristens udløb i dag, fredag.
Efter al sandsynlighed vil Richards knytte tætte, tekniske bånd til McLaren, og teamet vil starte under navnet Prodrive hvorefter det bliver til Aston Martin i 2012.
David Richards
Selvom pengene kommer fra DAR Capital, et velbeslået, Kuwait-baseret investeringsselskab, så spiller det kommende budgetloft utvivlsomt en væsentlig rolle for Richards’ beslutning.
”Vi værdsætter meget den støtte vi har fået, for at det kunne lykkes at få dette til at gå op. Ikke mindst fra FIA og FOM (Ecclestones selskab, red.),” udtaler David Richards.
”Med hjælp fra DAR Capital til at rejse pengene, lagt sammen med de seneste forslag om at hjælpe nye teams, følte vi, at det nu var tid til at indsende vores officielle ansøgning til FIA.”
Prodrives kommende Formel 1-hovedkvarter
Som vi skrev for et par dage siden, bliver næste års budgetloft på 100 euro med ret til at købe billigere reservedele, som skal tilbydes de mindre teams. Fra og med 2011 sænkes loftet yderligere til 45 mio. euro.
”Bilerne vil blive bygget i Banbury og vil køre med Aston Martin-baserede motorer, som leveres til os fra en leverandør,” udtaler Richards til bladet ’Autocar’.
Richards oplyste ikke, hvem motorleverandøren er.