Max Mosley er i gang med at ødelægge Formel 1, som vi kender det. Hans konstant store ændringer fra år til år i besparelsens tegn ender hvert år med at koste alle teams store summer penge.
Gang på gang har holdene råbt op, at besparelserne kommer, når reglementet ikke bliver ændret hvert år.
Tilsyneladende for døve øre, og KERS er en teknologi, der har kostet mange penge at udvikle for de hold, som har taget den til sig.
For de tidligere tophold McLaren, Ferrari, BMW og Renault har den været stærkt medvirkende til deres problemer i år.
Dr. Mario Theissen fortalte igår, at BMW overvejer deres fremtid i Formel 1.
Igår fortalte BMW chefen Mario Theissen ved en pressekonference i München igår:
”En to-klasses Formel 1 er ikke interessant for BMW.”
Problemet er ganske simpelt. Man kan ikke tage et budget på 1½-2 mia. kroner og skære det ned til under 350 mio. kr. på et år.
”Man kan ikke bare på engang nedskære til en trediedel. En glidende overgang, for eksempel over to til tre år, kan gøre det muligt.”
Onsdag næste uge mødes FOTA i London, hvor det nye reglement skal diskuteres. Det forventes at blive et langt møde, hvor Bernie Ecclestone vil være til stede på sidelinien.
FOTA gruppebillede
Kan FOTA stå sammen igen ligesom de
gjorde under ’Flest sejre sikrer VM’-problematikken før sæsonstart.
En overgang på to år kan være til gavn for andre motorsportsgrene. Overskydende medarbejdere fra Formel 1-teams kan flyttes til nye projekter.
For eksempel bygningen af en prototype til deltagelse i Le Mans og tilsvarende løbsklasser.