Der sker mange ting i Formel 1 i 2010. Indførelsen af et, på papiret, frivilligt budgetloft, samt flere ændringer indenfor det tekniske reglement. For eksempel et forbud mod brændstofpåfyldning og opvarmede dæk.
Til næste år vil FIA indføre et budgetloft på £40 mio. Det bliver frivilligt at melde sig under budgetloftets faner, så hvis man som team har lyst til at smide en milliard eller to efter Formel 1, så kan det sagtens lade sig gøre.
FIA gør dog deres til at tvinge alle teams til at stille op under budgetloftet.
Max Mosley og FIA indfører nye ændringer til 2010. De er dog ikke lige så radikale som ændringerne fra 2008 til 2009.
De £40 mio. er ikke et tal, der dækker udgifterne for en hel sæson. Der er flere områder, som ikke er en del af budgetloftet. Kørerlønninger er en af dem, der ikke skal indregnes i budgettet. Godt for topholdene. Ferraris to kørere menes at tjene mere end 300 mio. kr til sammen, hvilket ville være størstedelen af budgettet.
Motorleverandører får også carte blanche, så de stadig kan udvikle på deres motorer uden at det påvirker F1-teamet. Udgifter til marketing og hospitality, samt bøder til kørere og teams givet af FIA, samt alle områder der ikke har direkte indflydelse på bilen, skal ikke inddrages i budgetloftet.
FIA etablerer en kommision med en bestyrelsesformand og to kommisærer. Den ene kommissær skal være ekspert i økonomi, og den anden kommissær skal have et dybere kendskab til motorsport på højt niveau.
Kommissærerne får ansvaret for at sikre, at budgetloftet bliver overholdt. Selve budgetloftet skal dække perioden fra 1. januar til 31. december. Medlemmerne af kommisionen bliver valgt for en periode på tre år.
Det er ikke utænkeligt, at den tekniske kommissær bliver en tidligere teknisk chef eller designer. For eksempel en mand som Mike Gacoyne, der har en stor viden indenfor design og teknik.
Budgetloftet gælder kun for de teams, som tilmelder sig budgetloftet.
Mike Gascoyne kunne være et emne som teknisk kommissær med hans store viden omkring Formel 1-design
Det er ikke første gang, at man i Formel 1 kører under to forskellige aftaler. Tilbage i 2003 kørte flere teams under den såkaldte ’Heathrow-aftale’, der begrænsede antallet af test et hold kunne deltage i igennem sæsonen. Til gengæld fik man ekstra træningstid fredag morgen.
Hvorfor skal man så tilmelde sig budgetloftet? Fordi FIA, som en gulerod, vil give disse hold ekstra muligheder indenfor det tekniske reglement for at de kan gøre sig gældende mod de hold, som ikke skriver under.
Det betyder, at disse hold vil få lov til at køre med ikke bare den justerbare forvinge, men også en justerbar bagvinge. Ligeledes vil holdenes motorleverandører heller ikke skulle omdrejningsbegrænse motorerne til 18.000 o/min. Så potentielt får vi igen motorer, der roterer mere end 20.000 o/min.
De samme hold får også fjernet deres testbegrænsning, og kan dermed teste mere end de 15.000 km. som man ellers skal holde sig indenfor i pre-sæsontestene.
Med en forøgelse af både KERS effekt og minimumsvægt vil FIA sikre flere motorleverandører udvikler KERS.
Jeg føler mig lidt som en vært på et tv-shop indslag, for de hold, som tilmelder sig budgetloftet får ligedes hævet deres KERS-boost fra 80 hk til 160 hk i de samme 6,6 sekunder. Det burde give et ekstra incitament til at bygge KERS og med 20% flere kræfter til acceleration overfor den konventionelle modstander, så burde det virkelig give overhalinger.
Alle biler uafhængig af budgetloft, eller KERS, bliver tungere i 2010. For at hjælpe KERS-teams og tungere kørere hæves minimumsvægten fra 605 kg til 620 kg. Om det så bliver i form af at kører + sæde bliver tungere eller om vægten kan placeres friviligt, vides ikke endnu.
Som skrevet i starten bliver det ikke tilladt med brændstofpåfyldning eller forvarmede dæk til næste år. Vi skal tilbage til tiden før 1994 for at finde den sidste periode, hvor brændstofpåfyldning ikke var tilladt.
Der bliver mere plads i pitten fra 2010
Forbuddet kommer for at få motorfabrikanterne til at udvikle og levere mere brændstoføkonomiske motorer. Uofficielt også for at spare omkostninger til transport af brændstofudstyr.
Forvarmede dæk bliver ikke heller ikke tilladt. Det betyder, at kørerne kommer ud på kolde dæk efter et pit stop og erfaringer fra amerikansk motorsport viser, at det giver nogle udfordringer for kørere, der på kolde dæk skal forsvare sig mod biler på varme dæk. Det betyder længere nedbremsninger og langsommere svinghastigheder på den/de første omgang/e.
Slutteligt kan vi forvente et stort felt af biler i 2010. Antallet af deltagende biler bliver hævet fra 24 til 26 biler, hvilket som minimum betyder tre nye teams, potentielt flere med indførelsen af pre-kvalifikation, som vi kender fra tiden op til første halvdel af halvfemserne.
Med de mange fordele til hold, der stiller op under budgetloftet håber FIA og Max Mosley, at alle teams vil indse, at det ikke kan betale sig at stille op udenfor budgetloftet.
Kan de ni teams i FOTA finde fælles fodslag.
Blandt Formel 1-teams hersker der både opbakning og fortvivlelse. Et lille hold som Williams F1 glæder sig over budgetloftet og vil gøre deres til at overbevise de resterende teams i FOTA til at melde sig under budgetloftet.
McLaren giver delvis opbakning til budgetforslaget, og håber på, at man igennem dialog kan finde den bedste løsning.
McLarens Martin Whitmarsh siger iflg. Autosport: “Som et medlem af FOTA vil Vodafone McLaren Mercedes naturligvis støtte FOTA’s arbejde på at recudere omkostninger i Formel 1. Samtidig anerkender vi det gode arbejde gjort af FIA indenfor omkostningsreducering.”
“Når det er sagt, så forstår vi, at visse teams operationelle budget stadig er unødvendigt høje i den svære globale økonomiske situation, som vi lige nu befinder os i.”
Williams F1 udsendte i går en pressemeddelelse, hvor teamejer Frank Williams udtaler: ”Williams har støttet ideen med et budgetloft, siden ideen først blev fremlagt tidligt i 2008. Siden har FOTA taget store skridt omkring omkostningsreduceringer, men behovet for et budgetloft er også blevet større.”
Sir Frank Williams støtter FIA's budgetloft
”Vi vil gerne se alle teams køre under et reglement og under et budgetloft i 2010, og det er denne position vi vil fremføre i FOTA, når vi mødes i næste uge. Vi forstår, at dette repræsenterer en stor udfordring for nogle teams, men vi forventer, at FOTA vil arbejde sammen for at finde en samlet og konstruktiv vej til at bringe FIA’s initiativ fremad.”
Store ændringer til 2010. Skal vi køre under to forskellige reglementer eller kan de nuværende ni teams i FOTA finde enighed om alle at tilmelde sig budgetloftet? Eventuelt med en ændring eller to?