Normalt bryder vi os ikke om forskelsbehandling af teams i Formel 1. Alle skal behandles ens og det uanset om man sidder i en Ferrari eller i en Force India, men vi kan alligevel ikke lade være med at se frem mod den uretfærdige forskelsbehandling vi kan opleve i 2010.
For alle hold har mulighed for at sikre de samme betingelser for at opnå succes til næste år, men sjældent har reglementændringer favoriseret de små teams, så meget som ændringerne i 2010.
Der er dog en reglementsændring jeg personligt gerne ser indført de kommende år: Et ændret motorreglement, der tillader forskellige størrelser og typer af motorer til brug i F1, så motorreglementet kommer til at tillade dieselmotorer, benzinmotorer, hybridmotorer, V6, V8, V10, V12, turboer, kompressorer m.m.
Her kommer de regelændringer, der gælder for alle deltagere.
Område |
2009 |
2010 |
Minimumsvægt |
605 kg |
620 kg
|
Brændstofpåfyldning |
Tilladt |
Forbudt
|
Q3-brændstofmængde |
Løbsbrændstofmængde |
Kvalifikationsmængde
|
Dækvarmere |
Tilladt |
Forbudt
|
Antal teams tilladt |
12 |
13
|
Degraderingsstraf* |
10 placeringer |
Stewardsbestemt
|
Virksom KERS |
Alle hastigheder |
Inaktiv ved 300 km/t
|
KERS-placering |
Hele bilen |
Bag kører og foran motor
|
Bagbremsetryk |
Konstant |
Reducering gennem en ventil under KERS brug
|
Dækopfyldning |
Luft, nitrogen eller CO2 |
Kun luft eller nitrogen
|
Budget |
Frivilligt |
£40 mio. budgetloft mod større teknisk frihed.
|
|
|
Stewards kan idømme en kører en placeringsstraf til næste løb, hvis denne har forårsaget et unødvendigt uheld.
Vindtunnel
FIA vil tvinge alle teams over på budgetloftet. Det sker gennem en unfair differentiering mellem tilmeldte og ikke-tilmeldte teams.
Område |
Budgetloft |
Budgetfrihed |
Test |
Ubegrænset antal test og testkilometer |
15.000 km mellem 1. januar og første løb
|
Vindtunnel |
Ingen restriktioner |
60% skala og 50 m/s rullebånd
|
Motorbrug |
Ubegrænset |
8 motorer
|
Gearkasse |
Ubegrænset |
4 løb
|
Forvinge |
10 grader, ubegrænset brug |
6 grader, to gange pr. omgang
|
Bagvinge |
Kørerjusterbar |
Forbudt
|
Omdr./min |
Ubegrænset |
Max. 18.000 omdr./min
|
KERS |
160 hk i 6.67s pr. omgang |
80 hk i 6.67s pr. omgang
|
Trækkende hjul |
Firehjulstræk tilladt |
Baghjulstræk
|
KERS-funktion |
Alle hjul |
Baghjul
|
|
Med de mange tekniske ændringer tilladt for de hold, der har tilmeldt sig budgetloftet, kan ingen teams rigtig have råd til at stå udenfor.
Dertil er forskellene for store, og der mangler nærmest kun en opblødning i motorreglement og en max. brændstofmængde tilladt i løbene, før at Formel 1 vil transformere til en ny helt serie.
Hvad mener du om de tekniske ændringer til 2010? Giv din mening til kende i BMF1's Facebookgruppe.