• Forside

Her er 2010-ændringerne

Fredag skrev vi her på BMF1, at der ville komme store ændringer i 2010, specielt for de hold, som melder sig under budgetloftets faner. Vi fik dog ikke nævnt alle ændringerne, så her er en oversigt over de fælles og de differentierede regler.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/5 2009 klokken 10:05

Normalt bryder vi os ikke om forskelsbehandling af teams i Formel 1. Alle skal behandles ens og det uanset om man sidder i en Ferrari eller i en Force India, men vi kan alligevel ikke lade være med at se frem mod den uretfærdige forskelsbehandling vi kan opleve i 2010.

For alle hold har mulighed for at sikre de samme betingelser for at opnå succes til næste år, men sjældent har reglementændringer favoriseret de små teams, så meget som ændringerne i 2010.

Der er dog en reglementsændring jeg personligt gerne ser indført de kommende år: Et ændret motorreglement, der tillader forskellige størrelser og typer af motorer til brug i F1, så motorreglementet kommer til at tillade dieselmotorer, benzinmotorer, hybridmotorer, V6, V8, V10, V12, turboer, kompressorer m.m.

Her kommer de regelændringer, der gælder for alle deltagere.

Område 2009 2010
Minimumsvægt 605 kg 620 kg
Brændstofpåfyldning Tilladt Forbudt
Q3-brændstofmængde Løbsbrændstofmængde Kvalifikationsmængde
Dækvarmere Tilladt Forbudt
Antal teams tilladt 12 13
Degraderingsstraf* 10 placeringer Stewardsbestemt
Virksom KERS Alle hastigheder Inaktiv ved 300 km/t
KERS-placering Hele bilen Bag kører og foran motor
Bagbremsetryk Konstant Reducering gennem en ventil under KERS brug
Dækopfyldning Luft, nitrogen eller CO2 Kun luft eller nitrogen
Budget Frivilligt £40 mio. budgetloft mod større teknisk frihed.

Stewards kan idømme en kører en placeringsstraf til næste løb, hvis denne har forårsaget et unødvendigt uheld.

Vindtunnel

FIA vil tvinge alle teams over på budgetloftet. Det sker gennem en unfair differentiering mellem tilmeldte og ikke-tilmeldte teams.

Område Budgetloft Budgetfrihed
Test Ubegrænset antal test og testkilometer 15.000 km mellem 1. januar og første løb
Vindtunnel Ingen restriktioner 60% skala og 50 m/s rullebånd
Motorbrug Ubegrænset 8 motorer
Gearkasse Ubegrænset 4 løb
Forvinge 10 grader, ubegrænset brug 6 grader, to gange pr. omgang
Bagvinge Kørerjusterbar Forbudt
Omdr./min Ubegrænset Max. 18.000 omdr./min
KERS 160 hk i 6.67s pr. omgang 80 hk i 6.67s pr. omgang
Trækkende hjul Firehjulstræk tilladt Baghjulstræk
KERS-funktion Alle hjul Baghjul


Med de mange tekniske ændringer tilladt for de hold, der har tilmeldt sig budgetloftet, kan ingen teams rigtig have råd til at stå udenfor.

Dertil er forskellene for store, og der mangler nærmest kun en opblødning i motorreglement og en max. brændstofmængde tilladt i løbene, før at Formel 1 vil transformere til en ny helt serie.

Hvad mener du om de tekniske ændringer til 2010? Giv din mening til kende i BMF1's Facebookgruppe.

RELATEREDE NYHEDER