Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/3 2009 klokken 05:03
Kun én time har holdene til at sætte deres biler endeligt op, så man skulle mene at de alle ville udnytte denne time fuldt ud, men efter alle har været ude på en installationsomgang, er der stilhed på banen i et pænt stykke tid.
Hele 16 minutter måtte vi vente før den første racer kom på banen for at sætte en tid, og det var Renault piloten, Nelson Piquet Jr.
Ikke overraskende var første tid, ekstremt langsom, med en 1.30 tid, en tid Alonso i den anden Renault kort efter forbedrede markant.
Med 40 minutter tilbage af denne sidste træning er der pludselig masser af trafik og der bliver sat en del rimelige tider.
Kimi Räikkönen får problemer med Ferrarien, der angiveligt har mistet det hydrauliske tryk til gearkassen, hvilket betyder at han bliver nød til at parkere raceren på banen og gå hjem. Ferrari ved nu hvad de skal lave i pausen mellem træningen og kvalifikationen.
Lidt over halvvejs inde i træningen, sætter Rubens Barrichello i Brawn GP raceren op på hurtigste tid, for kort efter, lidt overraskende, at blive overgået af Sebastian Vettel i Red Bull.
Det betyder også, at tiderne er ved at være nede i nærheden af de hurtigste tider fra i går, med 1.27 tider.
Heikki Kovalainen er også ude og vise, at han har det ganske godt med den nye McLaren, som han sætter op på næsthurtigste tid. Der dog kort efter bliver overgået af Jenson Button i Brawn GP-raceren.
Button forbedre denne tid, omgangen efter og rykker op på P1, med første tid i 1.26.
Rubens Barrichello følger op og sætter ny bedste tid. Så der nu er ren Brawn GP front, mu med det diskrete Virgin logo på bilen.
Mens det er meget tydeligt, at Lewis Hamilton har store problemer med at finde sig til rette i den nye McLaren, rykker Felipe Massa Ferrarien frem i top 3, lige efter Barrichello i Brawn GP og Trulli i Toyota, og sætter sig således op som hurtigste af de biler der ikke har den alternative diffuser.
Med lige under 14 minutter tilbage, må Vettel kravle i pit efter endnu en afkørsel, angiveligt med bremseproblemer. Så også Red Bull ved hvad de skal bruge pausen på inden kvalifikationen.
De efterfølgende 10 minutter var rimeligt rolige, men så kom tiderne også ned. Jarno Trulli kørte Toyotaen ind på en første tid i 1.25. Heidfeld kommer ind i top 5 med BMW Sauber raceren og selv Lewis Hamilton rykker McLaren raceren i top 10.
Nico Rosberg er dog opsat på at holde fast i titlen som dagens hurtigste mand og sætter igen Williams raceren ind på P1. Massa er 4. hurtigst.
Træningen er slut og det er Rosberg der igen er hurtigst. Ferrari ser ganske fornuftige ud, som bedste hold af dem, der ikke anvender de omdiskuterede diffusere.
Det ser til gengæld ikke godt ud for McLaren, der end ikke får Hamilton i top 10. Kan han risikere ikke at komme videre fra Q1?
En spændende kvalifikation venter os.