Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/3 2009 klokken 04:03
Helt som ventet, men stik mod hvad vi er vant til, kom langt de fleste biler på banen allerede da lamperne ved pit udkørslen slukkede, her klokken 02.30 til morgen.
Alle starter naturligvis med at køre en installationsomgang, så selvom næsten alle har været ude inden der er gået ti minutter, så har vi de første tider til gode.
De stærkt reducerede testmuligheder, har givet os en forventning om, at vi vil se langt flere biler kører en del omgange under disse træninger, helt i stil med det FIA har ønsket og til glæde for tilskuerne, men efter de første 17 minutter er der ikke sat en eneste tid, hvilket er noget overraskende og ikke mindst skuffende.
Man kan se, at der er rigtig mange tilskuere der har fundet vej til banen, her lige over middag lokal tid, for at se denne spændende åbning af sæsonen, der er den på forhånd mest åbne sæson, vi længe har set.
De første billeder af den nye Brawn GP racer, viser at de stadig er ude efter sponsere. Ikke andre reklamer, end den kendte Bridgestone reklame på snuden af denne hurtige racer bryder de glatte linjer. Noget vi nok snart vil se ændret, hvis de fortsætter denne stærke form.
Efter næsten en halv time, er det feltets eneste rookie, Sebastien Buimi i den smukke STR racer, der sætter den første tid. Ikke en imponerende af slagsen, men det var der nu heller ikke nogen der havde forventet. 2. Omgang fra Buimi er dog markant hurtigere og næsten 5 sekunder skæres af tiden.
Lidt overraskende bliver det Kimi Räikkönen der bliver anden mand til at påbegynde en flyvende omgang. Hans allerførste tid, er hele 1,5 sekund hurtigere end STR kørerens, hvilket viser at Buimi har lang vej, inden vi kan gøre os forhåbninger om at se ham med fremme.
Räikkönen bliver første mand under 1.30, med en tid på 1.29.513 på hans anden flyvende omgang.
Omgangen efter er han nede på 1.28.718. Så der er fart i den nye Ferrari.
Felipe Massa taber bagenden under hans første forsøg på at sætte en tid, der ellers så ud til at være ganske stærk af en første omgang at være.
Halvvejs i denne første træning, er der 16 kørere der har sat en tid. Kimi Räikkönen er hurtigst i Ferrari med Jenson Button som nummer to i BGP raceren og Massa i den anden Ferrari som nummer tre.
Der begynder at ske noget på banen og tiderne dropper. Selv Kovalainen i McLaren raceren, der ellers har været så stor tvivl om, er hurtig og sætter hurtigste tid, der er den første under 1.28.
Hamilton er dog helt nede på 12. Pladsen på dette tidspunkt, mere end 2 sekunder efter kollegaen i front.
Kort efter bliver Mercedesfronten udbygget, men med Rubens Barrichello i Brawn GP raceren som den hurtigste. Fantastisk at se den erfarne brasilianer så langt fremme.
Fernando Alonso i Renault har ikke så travlt. Med omkring en halv time tilbage af første træning, kommer han på banen for kun anden gang. Det samtidig med, at Kimi Räikkönen er ude og vise Mercedes at Ferrari er stærke, ved at klippe næsten et sekund af den hurtigste tid og dermed blive første mand under 1.27.
Alonso kæmper hårdt med Renaulten og kommer op på en 7. Bedste tid, efter et par forsøg.
Jenson Button sætter nu Brawn GP raceren op på 2. Pladsen i hans første forsøg med de bløde dæk, der helt klart ser hurtigst ud af de to Bridgestone compounds.
Alle har sat en tid, med 20 minutter tilbage. Bagerst i feltet finder vi noget overraskende Sebastian Vettel i Red Bull raceren, der er blevet efterladt på banen med hydrauliske problemer. Skidt start for den hurtige tysker.
De to der er foran Vettel, er de to STR piloter, der begge klager over manglende grip.
Lidt overraskende ligger Sutil i Force India raceren oppe på en 14. Plads.
Med under 15 minutter tilbage, rykker Nico Rosberg sin Williams racer op på 2. Pladsen, lige efter Räikkönen. Det beviser så, at kun Ferrari formår at være med helt fremme blandt de tre hold der stiller til start med den kontroversielle diffuser. Kovalainen er dog også i toppen, med McLaren raceren, på en 5. Plads, lige foran de to Toyota racere.
Det er lidt interessant at se, at her med 5 minutter tilbage, er det Ferrari og McLarens to stjerner fra sidste år, Massa og Hamilton, der lader til at have størst problemer med deres biler indbyrdes i på de to hold. Massa er nede på en 7. Plads i forhold til Räikkönens hurtigste tid, mens Hamilton er nede på en 15. Plads i forhold til Kovalainens 4. Hurtigste tid.
Med under et minut tilbage af træningen, rykker Nico Rosberg i front med Williams Toyota raceren, hvilket må siges at være lidt af en overraskelse.
Spændende træning, der viser at de tre omdiskuterede hold, med de alternative diffusere, har det godt, men at de ikke er urørlige for de andre hold.