Hvis man vil frem i Formel 1, så handler det om at læse reglementet godt igennem og så vælge den bedste fortolkning. Det betød, at Williams kunne præsentere FW31-chassiset med de opretstående vinger til de sene test i år.
Flere teams har dog udtryk bekymring om de opretstående finner, som skulle lede luften mere direkte ned til bagvingen og dermed skabe grip i bagenden. Det handler om sikkerhed, og her går FIA ikke på kompromis.
Finnerne er smalle og høje, og umiddelbart forsvarligt monteret chassiset, men i det tilfælde, at en finne skulle knække af (den kunne blive ramt af vragstumper), så bliver den til et ’våben’, der kan forvolde stor skade, hvis den, for eksempel, rammer en tilskuer eller en marshall på banen.
Kazuki Nakajima i FW31 med skate fins
Vi oplevede i den anden halvdel af 90’erne de såkaldte X-wings. Selv om de også sad forsvarligt monteret bilerne, endte Jean Alesi i 1998 med at køre rundt med en enkelt X-vinge, da den anden var faldet af den Sauber, han kørte i.
Derfor har der været ført flere samtaler mellem Williams og den tekniske chef Charlie Whiting, og udfaldet af de to diskussioner er nu, at finnerne er blevet droppet.
Nico Rosberg under en test, hvor skate fins var i brug. De er nu droppet.
Hvor meget vingerne har betydet er svært at sige, men de to første dage ved denne test på Jerez har Williams været sidst.