Et nyt teknisk reglement til i år og nye beskyldninger om biler, der måske/måske ikke lever op til reglementet. Denne gang handler det om Toyota TF109 og Williams FW31. Renaults tekniske chef Pat Symonds bil bede FIA om at kigge nærmere på de to biler.
Det drejer sig om diffuserne på de to biler. Ifølge Renaults tekniske chef Pat Symonds ser de ud til ikke at overskride de fastsatte parameter tilladt i reglementet. Pat Symonds vil dog ikke sige, at bilerne er ulovlige. Det må FIA fastslå.
Er FW31 ulovlig?
Til Autosport udtalte Pat Symonds.
”Det er noget som FIA må udtale sig om. Vi vil spørge FIA omkring dette, men vi har ikke gjort det endnu.”
Skulle der være sket et brud på reglementet, så vil bruddet medføre at diffusen skaber mere downforce end de andre biler.
At det lige er Williams og Toyota, der kommer i søgelyset på samme tid hænger nok sammen med, at de to hold har snakket sammen omkring afslutningen på bilen i forhold til den fælles Toyota-motor.