Begge kørere havde store problemer i Q1, og da de som sædvanligt venter (for) længe med at sende kørerne på banen havde de ikke tid til yderligere forsøg. Til syneladende troede teamet og kørerne at de kunne klare sig igennem Q1 på de hårde dæk, idet man antog at banen endnu havde for lavt grip fordi regnen havde vasket gummiet fra fredagstræningen væk. Nick klarede sig ikke igennem til Q2.
Nick Heidfeld havde store problemer med at kvalificere F1.08
BMW Sauber’s Willy Rampf: ”Vi ønskede at have nok af de bløde dæk til resten af kvalifikationen og løbet. Denne beslutning kostede Nick en plads i Q2.”
Maro Theissen (BMW Motorsport Direktør): ”Hovedårsagen til at kvalifikationen ikke gik som vi håbede var at vi fejlbedømte hvor hurtigt banens vejgreb ville forbedre sig ( efter regnen i formiddag) og forholdenes betydning for dækkene i Q1. Vi sendte begge kørere ud 2 gange på de hårde dæk, mens andre allerede skiftede til de bløde dæk. Den uventede store forskel mellem de 2 dæktyper satte os i den situation at Robert lige klarede sig videre til Q2, mens Nick ikke kom videre. I resten af kvalifikationen ydede Robert den indsats vi forventede og starter 6’er.”
Dr. Mario Theissen
Nick Heidfeld: ”Nu ved vi at det var en fejl at blive på de hårde dæk i anden del af Q1. Selvfølgelig bliver det meget svært at gøre noget i løbet med en startplacering så langt tilbage på gridden. Men vi har jo set at alt kan ske i Formel 1 og jeg giver aldrig op."
Robert Kubica smider F1.08 igennem den sidste chikane
Robert Kubica: ”I går kæmpede vi med for dårligt vejgreb og i regnen i aftes og her til morgen hjalp os bestemt heller ikke, idet den vaskede gummiet af. Balancen i bilen var fin, men den manglede vejgreb. Jeg forsøgte alt hvad jeg kunne og det her var det bedste jeg kunne klare. Men en 6. plads er heller ikke dårligt under disse forhold.”
At Kubica var hurtigst i 3. trænings regnvejr tyder også på at man har haft et regnvejrs-setup og hvis det ikke er blevet ændret til kvalifikationen kan det have været medvirkende årsag til grip problemerne. Under kvalifikationen fik Kubica justeret på forvingen, hvilket forbedrede hans tider noget.
Teamet, der tidligere på sæsonen har leveret stort set fejlfrit pitarbejde og mange gode taktiske dispositioner lader til at have tabt terræn i forhold til forfølgerne fra f.eks. Toyota og Renault, i hvert fald hvad Alonso angår. De to kørere og teamet virker ikke mere så skarpe til at vurdere situationen rigtigt og vælge de rigtige dæk, setup mv. Heidfeld har tilsyneladende heller ikke overvundet problemerne med at få tilstrækkelig varme i dækkene under kvalifikationen.
Nick Heidfeld og Robert Kubica BMW Sauber F1 Team kørere 2007 og Sebastian Vettel og Timo Glock er BMW Sauber F1 Team Test kørere 2007 med BMW Sauber F1.07
Selv om næste sæson vil blive meget anderledes pga. de nye dæk og aeroregler (slicks og ingen små finner, vinger osv.) og KERS (opsamling af bremse-energi til bidrag ved acceleration), så kan man ikke lade være med at tænke om BMW Sauber ikke kunne have forbedret deres chancer med et køreskifte, f.eks. Vettel eller Glock, når nu teamet tilsyneladende ikke ville vide af Alonso.